El quart dijous de novembre se celebra als Estats Units el Dia d’Acció de Gràcies, que va seguit del Black Friday (‘divendres negre’), establert com l’arrencada de les compres nadalenques. Al nostre país el sopar de gall dindi rostit encara no hi ha arribat, però sí la festa consumista, que promet rebaixes significatives en productes de tota mena. Tanmateix, segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) era més fàcil trobar un producte a bon preu entre el 23 i el 18 de novembre que durant la setmana del Black Friday.

A partir d’un mes abans del Black Friday, l’OCU estudia l’evolució de quinze mil preus de vint-i-una mena de productes –la major part electrodomèstics i ginys tecnològics– de trenta-dues botigues en línia. Així, els consumidors poden comprovar fins a quin punt els descomptes són reals. Comparant la mitjana del preu mínim entre fa un mes i el d’aquesta setmana han vist que, de fet, hi ha una pujada de l’1,6%.

Cal tenir en compte que tots els descomptes es fan en referència a un preu anterior, que ha de constar al costat del rebaixat per a poder-los comparar. Segons la llei d’ordenació del comerç al detall, el preu de referència ha de ser el més baix dels trenta dies anteriors.

Des d’aquest punt de vista quasi un terç dels productes són ara més cars que el mínim marcat en els últims 30 dies i, de fet, a la majoria d’establiments estudiats és més fàcil trobar preus més elevats que aquest mínim, que al contrari. Tanmateix, més de la meitat dels productes tenen el mateix preu ara que el mínim del mes passat.

Continua la tendència d’anys enrere
L’any passat només un 35% dels preus de les botigues en línia eren més barats que els d’un mes enrere i, fins i tot, un 25% eren més cars. Fins i tot en comparació amb el cap de setmana anterior al Black Friday, el 75% dels productes analitzats tenien el mateix preu i, dels que havien canviat, el 17% eren més barats i el 9% més cars.

El 2017 l’OCU va fer el seguiment de dotze botigues en línia que anunciaven descomptes i va comprovar que només una, Euronics, havia fet més rebaixes de preu que no pas augments. A Carrefour, FNAC i Pixmania van detectar que un 40% dels productes eren més cars que el mes anterior i només un 10% es venien més bé de preu.

El Black Friday de l’any passat només un 11% dels productes analitzats van complir la llei, és a dir, tenien un preu inferior al mínim assolit durant el mes anterior, i un 41% el tenien superior. Quasi la meitat dels preus, el 48%, eren iguals que aquest mínim dels últims trenta dies.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb