Bildu proposa llistes amb el PNB i l’esquerra confederal a Madrid i Europa

  • Otegi demana que l'estat espanyol reconegui que és un estat plurinacional i que els bascs són una nació

VilaWeb
09.02.2025 - 15:02
Actualització: 09.02.2025 - 19:01

El secretari general d’EH Bildu, Arnaldo Otegi, ha plantejat de fer llistes amb el PNB i l’esquerra confederal a Madrid i Europa. Ha assegurat que aquestes llistes electorals conjuntes en determinades eleccions, donaran l’oportunitat d’alçar la veu, parlar com a poble i defensar Euskadi com a nació.

En aquest sentit, ha demanat que Espanya reconegui que és un estat plurinacional i que els bascos són una nació. Otegi ha assegurat que Euskal Herria continua sent una nació sense reconèixer, dividida en dos estats que divideixen, en lloc de reconèixer la població. Per això, creu que hi ha determinades eleccions, com per exemple les europees, en què Bildu i el PNB no haurien de competir.

En una entrevista a Radio Euskadi, recollida per Europa Press, Otegi ha recordat que, en ocasions anteriors, ha fet un emplaçament d’aquest tipus i ha estat qualificat de tàctic i de cercar rèdits electorals. “Res més lluny de la realitat”, ha afirmat.

“Si ells, amb la seva convocatòria electoral, trenquen la divisió territorial del país i posen urnes en quatre o set territoris, la nostra proposta és: Per què no donem al poble basc en conjunt l’oportunitat d’alçar la veu amb una veu única, una veu com a poble?”, ha explicat. A parer seu, en aquest punt haurien d’estar d’acord “els abertzales i, probablement, l’esquerra confederal” ja que tots entenen que Euskal Herria és una nació que té dret a decidir i a triar el seu propi camí.

Otegi creu que, com a país, cal teixir pactes d’Estat i acordar uns quants punts fonamentals comuns. “Que som una nació, que tenim dret a decidir, que l’èuscar és la nostra llengua nacional, amb altres, però és la nostra llengua nacional. Ens podem posar d’acord i dir-li al país: mira, tens l’oportunitat de parlar com a poble, no com a partit. Aleshores, conformem una llista àmplia que dóna l’oportunitat al país en quatre o set territoris de parlar amb veu pròpia”, ha explicat.

“Això es tracta de convertir unes eleccions que no són per a això, en eleccions que també poden servir per a això. Estem convençuts que tindria un èxit electoral molt important i que, a partir d’aquí, el poble basc, en determinades coses en què estiguem d’acord, podríem parlar com a poble i defensar les coses conjuntament”, ha afegit.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor