L’atac del PP i Vox a la reducció del trànsit del centre de València

  • Reobrin el carrer de Colom als vehicles privats i set línies d'EMT arribaran fins al centre

VilaWeb
Redacció
11.12.2023 - 21:40
Actualització: 11.12.2023 - 22:15

Avui a primera hora del matí s’han fet efectius els canvis de trànsit al carrer de Colom de València i en les línies de l’Empresa Municipal de Transports (EMT), que tindran més presència i més recorregut pel centre. Ho explicà ahir el síndic del govern local, Juan Carlos Caballero.

Ara es reobri al trànsit privat el carrer de Colom i set línies de l’EMT s’afigen a la C1 i tornen al centre, que l’anterior consistori de Compromís i PSPV havia convertit en zona de vianants. Les línies 4, 11, 31, 32 i 70 arribaran fins a la plaça de l’Ajuntament, tot passant pels carrers de la Pau i Sant Vicent; i les línies 16 i 26 també circularan pel carrer de la Pau fins al del Poeta Querol.

La Trobada Municipalista, plataforma que reuneix més de quaranta entitats socials i veïnals, ha instat la batllessa de València, María José Catalá, a no eliminar la zona de vianants del centre de la ciutat i ha criticat les polítiques regressives de mobilitat del consistori. Han manifestat el rebuig en un comunicat i han lamentat que sis-cents autobusos envairan diàriament la plaça de l’Ajuntament, de manera que prendran aquest espai als vianants.

“Manifestem igualment la nostra més absoluta repulsa al fet que posen en voreres carrils bici que han d’anar per la calçada, tot això en benefici exclusiu del cotxe privat, augmentant així el risc d’accidents per als vianants”, han dit.

També han recordat que el 2019 l’ajuntament va declarar l’emergència climàtica i es va comprometre a reduir les emissions de CO₂, atès que València és una ciutat amb una intensa contaminació ambiental. “Per aquesta raó, el consistori està obligat per la legislació europea a implementar les Zones de Baixes Emissions en el centre històric de la ciutat, legislació que han declarat no tenir intencions de posar en marxa, amb el perjudici per a la salut de la ciutadania que això significa i la pèrdua de Fons Next Generation que caldrà reemborsar a la Unió Europea”, diu el comunicat.

Els sindicats de conductors de l’EMT també s’han oposat a la decisió de circular per la plaça de l’Ajuntament, en favor de la seguretat viària. De fet, divendres es va haver de desviar la línia C1 per una aglomeració de gent al carrer Sant Vicent.

L’actual govern insisteix que amb aquestes modificacions pretén aconseguir una mobilitat “amable”, que compleixen les demandes dels veïns i comerciants. “Volem recuperar servei públic, fomentar el transport sostenible i que l’EMT siga una empresa de referència i no la riota com era amb el govern anterior”, digué ahir Caballero. I va assenyalar que no responia a una qüestió política, sinó tècnica i organitzativa.

La resposta de l’anterior regidor de mobilitat de Compromís, Giuseppe Grezzi, no va tardar a arribar: “Per als votants del PP ha de ser absolutament decebedor veure que els seus ídols són uns impostors i uns ineptes que trenquen allò de què tothom gaudeix només perquè ho va fer Compromís, amb mala educació i sense atendre ningú. Li ho han demanat els conductors d’autobusos, que són els que millor coneixen els usuaris, volen donar un bon servei a la ciutadania i no volen atropellar ningú. Li ho han demanat unes quantes entitats cíviques que a més diuen que Catalá no els ha consultat quin era el seu desig. I li ho demanen els milers i milers de persones que circulen caminant per la Pau, Sant Vicent, la Reina i la plaça de l’Ajuntament.”

La regidora del PSPV Maria Pérez va enviar una carta al president de l’EMT, el regidor de mobilitat Jesús Carbonell, perquè paralitzàs el canvi de línies previst al centre. Pérez considera que és una decisió “improvisada”, alerta del risc d’atropellaments que pot causar aquest augment de trànsit i insisteix a deixar sobre la taula la modificació fins que no s’hagen analitzat adequadament les conseqüències i no es puga garantir la seguretat dels vianants.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any