Angrois, José Blanco i Ana Pastor

  • És curiós que cap dels ex-ministres de Foment espanyols no hagi hagut de declarar en la causa judicial

VilaWeb

Martxelo, Vicent, aquesta setmana ha tornat a estar marcada per l’accident de tren d’Angrois (Sant Jaume de Galícia) del juliol del 2013. Aquests darrers dies, han declarat a la causa judicial sobre el sinistre l’interventor del tren, que havia trucat per telèfon al maquinista; els policies que van ajudar les víctimes; el cap de maquinistes, que havia traslladat dos anys abans un avís als seus supervisors sobre la perillositat de la corba en què va descarrilar l’Alvia, i el cap de circulació de l’estació de Sant Jaume, que també havia parlat de la dificultat del traçat en aquell tram.

L’associació de víctimes i familiars de víctimes de l’accident, en què van morir vuitanta-dos passatgers, considera que la jutgessa Elena Fernández Currás, germana de Marta Fernández Currás, ex-consellera d’Hisenda en un dels governs de Feijóo i ex-secretària d’estat de Pressupost, dictarà sentència, però no farà justícia. Aquest col·lectiu va denunciar a Brussel·les, amb l’eurodiputada actual del BNG Ana Miranda, allò que havia passat i gràcies a aquesta lluita va aconseguir que, a més del maquinista, s’assegués al banc dels acusats el cap de seguretat d’Adif d’aleshores, Andrés Cortabitarte. L’informe emès per Brussel·les el juliol del 2016 va invalidar la investigació feta per la comissió d’investigació d’accidents ferroviaris espanyola per manca d’independència.

El PSOE i el PP en tot moment van provar de treure l’accident del debat polític a causa de la implicació dels ex-ministres José Blanco –que va dissenyar i inaugurar la línia– i Ana Pastor –que va engegar el servei del tren i va autoritzar la desconnexió del sistema de seguretat ERTMS, que, segons alguns informes, hauria contribuït a evitar l’accident. Per cert, aquestes darreres setmanes hem vist la carta enviada per Pastor a la comissària de Transports de la Unió Europea, Violeta Bulc, en què li demanava que no publiqués l’informe desfavorable a la investigació espanyola.

És evident que el maquinista circulava al doble de la velocitat indicada al tram –el tren va descarrilar a 191 quilòmetres per hora. El descuit pot ser a causa d’una trucada feta per l’interventor per intercanviar informació sobre l’entrada del tren a Pontedeume, localitat en què baixaria una família. Però, en vista dels defectes greus en matèria de seguretat i disseny de la línia, i de les pressions de Pastor perquè l’informe europeu no sortís a la llum, és curiós que cap dels ex-ministres de Foment espanyols no hagi hagut de declarar en la causa judicial. Que no eren els màxims responsables de les decisions que es van prendre?

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any