BARCELONA, 21 (EUROPA PRESS)

L’escultura ‘Carmela’, del barceloní Jaume Plensa, es quedarà davant del Palau de la Música Catalana, després de l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona i l’artista, que l’ha cedit en dipòsit gratuït i temporal per un període de vuit anys, renovable.

En roda de premsa, el tinent d’alcalde Jaume Collboni ha assegurat que era un deute pendent dels barcelonins amb l’artista, i l’escultor ha assenyalat: “M’ha emocionat molt la resposta popular” davant l’obra, que estava previst que viatgés a una exposició a Grand Rapids (Estats Units).

El Palau de la Música va presentar a l’abril una exposició temporal de Plensa amb una sèrie de peces per diferents espais de l’edifici modernista, i una d’elles, ‘Carmela’, de ferro fos i 4,5 metres d’alçada, es va ubicar a l’exterior, a la cantonada del Petit Palau.

Plensa ha celebrat que l’escultura tanqui una cruïlla estranya i que lligui molt bé amb l’entrada del Palau, i ha afirmat que l’Ajuntament la volia comprar, però que li feia il·lusió, després de la recepció de la ciutadania, cedir-la: “Espero que la ciutadania la gaudeixi”.

Ha considerat que per a ell és un “dia màgic” perquè per a tot artista és emocionant que una peça interessi d’aquesta manera a la ciutadania.

RECONEIXEMENT DE LA CIUTAT

Collboni, per part seva, ha ressaltat que es tracta d'”una història d’amor que acaba bé”, i que era hora que la ciutat de Barcelona reconegui l’obra d’un dels seus artistes més internacionals.

Ha recordat que ha estat un procés que va començar fa un mes quan l’Ajuntament va mostrar el seu interès perquè l’escultura es quedés, i ha agraït la generositat de Plensa al cedir-la en dipòsit gratuït.

Jaume Collboni ha sostingut que quan és la ciutadania qui sol·licita la permanència d’aquest tipus d’obres a la ciutat, les administracions ho han de fer possible.

El tinent d’alcalde ha desvinculat l’anunci de la cessió de la polèmica amb l’escultura decapitada de Franco davant del Born –“és una casualitat”–, i s’ha remès a la posició del primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, sobre la qüestió.

L’acord sobre l’escultura ‘Carmela’ estableix que es quedarà al seu emplaçament actual i que qualsevol proposta de canvi d’ubicació requerirà el consentiment de Plensa; l’Ajuntament serà el dipositari i haurà de respondre davant de qualsevol dany que pugui patir i es farà càrrec de totes les despeses –permisos i taxes inclosos–, i el consistori reconeix que la peça consta de tres elements: la figura de ferro, la peanya de ciment i el seu emplaçament actual.

Una part significativa de l’obra de Plensa es desenvolupa en l’escultura per a espais públics i té obres instal·lades a ciutats d’Espanya, França, Japó, Regne Unit, Corea, Alemanya, el Canadà i els Estats Units.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb