AMP.- Foment demana a l’Advocacia de l’Estat que determini si ha d’autoritzar l’OPA a Abertis

  • "Serà el Govern d'Espanya i no Atlantia qui determini si es precisa o no autorització", assegura De la Serna

VilaWeb
Redacció
10.10.2017 - 12:43

“Serà el Govern d’Espanya i no Atlantia qui determini si es precisa o no autorització”, assegura De la Serna

MADRID, 10 (EUROPA PRESS)

El Ministeri de Foment manté que el Govern espanyol ha d’autoritzar el traspàs de les autopistes d’Abertis en el marc de l’OPA que ha llançat Atlantia i, per això, ha encarregat a l’Advocacia de l’Estat que determini si correspon emetre aquesta aprovació o si, per contra, l’operació no requereix el vistiplau de l’Executiu, tal com sosté la companyia italiana.

Així ho ha indicat el titular del Departament, Íñigo de la Serna, qui no obstant això ha assegurat que, “en tot cas, serà el Govern d’Espanya, i no Atlantia, qui determini si és precisa o no l’autorització”.

“Els advocats de l’Estat estan ja analitzant si un canvi indirecte en les societats concessionàries de les autopistes requereix autorització”, ha declarat el ministre, que assegura que, fins al moment, cap representant o dirigent d’Atlantia s’ha posat en contacte amb el seu Departament des que es va plantejar l’operació.

Després d’inaugurar una jornada en l’Institut d’Enginyeria, De la Serna ha reconegut que en el fullet explicatiu de l’OPA llançada sobre Abertis, la companyia italiana indica que la seva operació no suposa un canvi directe en les societats concessionàries de les autopistes (Acesa, Avasa, Iberpistas, entre altres), sinó un canvi en l’accionariat de la companyia matriu de les mateixes, això és, Abertis.

Atlantia esgrimeix aquest fet, que la presa de control és indirecta, per sostenir que l’operació no requereix autorització del Govern espanyol.

En canvi, per al ministre de Foment, “això no significa que no sigui necessària l’operació”, “I això és el que han d’analitzar els advocats de l’Estat, si el canvi de forma indirecta de les societats concessionàries de les autopistes requereix o no requereix autorització”, ha afegit.

A més, segons De la Serna, en cas que resolgui que és necessària l’aprovació, l’Advocacia de l’Estat ha de determinar en un segon terme el moment en què cal demanar l’autorització, si amb caràcter previ, en el marc de les autoritzacions de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) o més endavant, abans que es faci efectiu el canvi accionarial d’Abertis.

Abertis és el primer grup gestor d’autopistes del país, atès que explota directament 1.559 quilòmetres de via de pagament, més del 60% del total de la xarxa, una infraestructura considerada estratègica per al país i la titularitat última del qual és de l’Estat.

HISPASAT

El ministre de Foment ha indicat que d’igual forma ocorre en el cas d’Hispasat, operador de satèl·lits controlat al 90,8% per Abertis, en el qual, en la seva opinió, “la posició és encara més favorable al fet que sigui necessària l’autorització”.

En aquest punt, De la Serna ha rebutjat que l’eventual presa d’Hispasat per Red Eléctrica pugui suposar canvi algun en l’escenari d’autoritzacions de l’OPA.

D’igual forma, ha indicat que tot el que s’indiqui quant a autoritzacions per a l’OPA d’Atlantia servirà per qualsevol una altra ofereix competidora que es plantegi, en referència a la qual actualment analitza llançar ACS.

Quant a la postura del Govern central davant l’operació i la seva eventual autorització, De la Serna ha indicat que l’aprovació és fruit d’un procés administratiu reglat, que escomet personal tècnic i jurídic de l’Administració i, en última instància, d’una decisió del Consell de Ministres.

Davant la possibilitat que una signatura italiana gestioni la major part de la xarxa d’autopistes espanyoles, ha indicat que “en un lliure mercat les regles no les marca la política, i igual que hi ha empreses espanyoles que poden competir per fer-se amb accionariat d’empreses franceses, italianes i franceses, també al contrari, són les regles del mercat”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any