Aida Liceu

Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

Dilluns es va tornar a estrenar al Gran Teatre del Liceu l’òpera Aida de Verdi. És l’obra que més vegades s’hi ha representat: més de quatre-centes funcions i vint-i-dues produccions.

La major part de les representacions s’han fet amb els decorats de Josep Mestres Cabanes, creats el 1945 i que aquesta setmana han tornat a lluir. Són tota una peça de museu, que va salvar-se de l’incendi del Liceu l’any 1994, un fet que encara la fa més valuosa.

D’ençà del 2012 que aquests decorats no es podien veure. Ara, tot i haver estat restaurats unes quantes vegades, ja se’ls nota el pas de temps. Per això al Liceu no saben si aquesta serà l’última ocasió per a veure’ls dalt l’escenari. Víctor Garcia de Gomar, director artístic del teatre, admet que quan van obrir les caixes on es conserven es van adonar del patiment dels elements i, per tant, que caldria prendre una decisió. ‘Hem de valorar molt bé si cal fer-hi una restauració molt completa o bé els hem de donar una sortida més museística, que es conservi en algun emplaçament’, diu.

La principal característica del decorat és que és una escenografia en dues dimensions que crea la il·lusió de la tridimensionalitat en l’ull de l’espectador, però que, a l’escenari, obliga els cantants a actuar sense gaires referències físiques, perquè tenen tot el suport visual darrere seu. Actualment, la major part d’òperes representades al Liceu es fan amb decorats en tres dimensions.

De la direcció d’escena, totalment condicionada per aquests decorats, se’n fa càrrec Thomas Guthrie, que diu que en Cabanes hi ha trobat un còmplice. Amb tot, remarca que ha treballat perquè l’escenografia no funcioni com una peça de museu, sinó que aconsegueixi d’interpel·lar tothom i encomanar la il·lusió del teatre.

‘Aida’ amb quatre grans debuts al Liceu

La direcció musical de l’obra és de Gustavo Gimeno, director titular de la Filharmònica de Luxemburg, que debuta al Gran Teatre del Liceu. El repartiment de la producció compta amb quatre de les veus més destacades del moment en els papers principals, i totes debuten al Liceu. Són les sopranos nord-americanes Angela Meade i Jennifer Rowley (doble repartiment d’Aida), i els tenors Yonghoon Lee i Luciano Cangi (els dos Radamès). Les mezzosopranos Clémentine Margaine i Judit Kutasi s’alternen en el paper d’Amneris.

Retransmissió a més de dos-cents cinemes

Aida es podrà veure fins al 2 de febrer al Liceu i també a 206 sales de cinema d’arreu del món, a la major part en directe, el 22 de gener. Un centenar de sales dels Països Catalans oferiran la projecció.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.