10.06.2025 - 12:40
|
Actualització: 10.06.2025 - 13:19
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat aquest matí la proposta d’ampliació de l’aeroport de Barcelona després de la reunió amb la comissió tècnica, que ha treballat en la proposta aquests darrers mesos.
Segons Illa, es manté la proposta inicial d’AENA d’ampliar 500 metres la pista 3, destinada als enlairaments. Els partidaris de l’ampliació diuen que Catalunya necessita més vols intercontinentals amb avions més llargs i que, per tant, aquesta ampliació permetria d’enlairar-se amb seguretat. En aquests 500 metres cal afegir-n’hi 40 de seguretat a l’extrem oest de la Ricarda, de manera que l’espai natural igualment en sortiria afectat. Amb aquesta ampliació, la pista passarà de 2.660 metres a 3.160.
L’ampliació afectaria tant l’extrem nord com el sud. D’una banda, al nord, s’ampliaria amb una zona de seguretat de 240 metres “parcialment vegetals” per evitar superfície pavimentada, de manera que es reduiria de uns noranta metres l’ocupació total de la Ricarda, proposta inicial d’AENA. Amb aquesta reducció, també s’evitaria d’arribar a l’estany de la Ricarda.
D’una altra banda, a l’extrem sud s’hi inclourà una zona pavimentada de seixanta metres, també destinada als enlairaments, que afectaria el Remolar. La zona de seguretat d’aquesta banda de la pista també seria de 240 metres parcialment vegetals, seixanta metres menys que en la proposta inicial.

El president Illa ha considerat que la proposta és sòlida i s’ha acordat amb el Ministeri de Transports espanyol i AENA. “Prenem la decisió de tenir una Catalunya connectada, amb la màxima ambició”, ha dit Illa. Segons el president, aquesta proposta és compatible amb les màximes exigències ambientals, però encara continuaria afectant espais de la Ricarda. Segons el president, es crearà una anella verda a l’entorn de l’aeroport i un fons ambiental a fi que l’aeroport i AENA preservin l’espai.
“Respon a l’estratègia de millorar la competitivitat. Compleix amb el màxim rigor les mesures ambientals”, ha dit el president. “Vull que els nostres investigadors, creadors, estudiants i emprenedors puguin viatjar per tot el món sense passar per Madrid, Londres o Frankfurt”, ha afegit.
Ara es començarà a redactar el pla director de l’aeroport, que és previst que s’hagi enllestit cap a l’any 2028. L’any 2030 començarien les obres i s’enllestirien el 2033. La inversió prevista és d’uns 3.200 milions d’euros i també inclou la reforma de les terminals 1 i 2.