12.11.2024 - 21:55
|
Actualització: 12.11.2024 - 22:26
La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisual (CCMA) ha presentat avui els resultats del primer any de la plataforma de continguts 3Cat. L’equip directiu s’ha mostrat satisfet de les xifres obtingudes durant el primer any de vida d’aquesta plataforma, que pretén de convertir-se en un projecte de país que vagi més enllà dels mitjans públics catalans.
1,17 milions d’usuaris registrats
La plataforma ha arribat a aquest primer any de vida amb prop d’1,17 milions d’usuaris registrats, 219 milions de reproduccions i 342.500 hores de continguts en català. Mensualment, s’hi connecten un milió de dispositius i generen 3,6 milions d’hores de consum audiovisual. De fet, les xifres no han parat de créixer de l’estrena ençà. Per exemple, aquestes darreres setmanes s’han assolit xifres rècord. Concretament, la setmana del 21 d’octubre ha estat la de més consum de l’any, amb més de 5 milions de reproduccions, i el mes passat va superar les dades més altes fins aleshores, amb 22 milions de reproduccions. El 4 de novembre es va obtenir la millor dada de dispositius únics connectats. Rosa Romà, presidenta de la CCMA, diu que estan contents perquè les xifres demostren que són capaços de competir amb les grans plataformes que hi ha al mercat.
Continguts fragmentats per a arribar a nous públics
Aquest primer any s’han estrenat gairebé cinquanta produccions exclusives i s’ha optat pels programes culturals i divulgatius, dels quals s’han arribat a publicar dinou. Així, segons Romà, s’han convertit en una “gran factoria de continguts en català amb una plataforma innovadora i amb un gran potencial de creixement”. I amb l’aposta clara per a arribar a nous públics. Per això, diuen que com més va cal fer continguts més fragmentats que potser no tindran un gran èxit d’audiència, però que ajudaran a arribar a nous públics, sobretot els més joves. “Cal tenir una oferta molt àmplia. Si no ho fem nosaltres en català, no existeix”, ha explicat Romà.
Un dels grans desafiaments és que la plataforma arribi a nous públics amb nous continguts, però sense menjar-se TV3 i Catalunya Ràdio. Sobre això, el director de Catalunya Ràdio, Jordi Borda, s’ha mostrat molt satisfet: “S’ha produït un efecte multiplicador del nostre públic gràcies a la plataforma. Hem aconseguit d’arribar a nous públics.” Per la seva banda, Sígfrid Gras, director de TV3, ha confessat que no totes les estratègies han funcionat aquest últim any. Per exemple, ha reconegut que programar a la televisió convencional La travessa vuit mesos després d’haver-la estrenada a la plataforma no havia estat una bona idea, atès que considera que tothom que volia veure el programa ja l’havia vist. De fet, han explicat que, de moment, no tenen previst d’emetre la segona temporada del programa de Laura Escanes a TV3. Malgrat tot, es mostren molt satisfets amb aquest nou format d’aventures, que ha estat amb diferència el programa més vist aquest darrer mes d’octubre, i ha aconseguit 111.409 reproduccions per capítol. Així s’ha col·locat entre el contingut més vist, just per sobre de Cites Barcelona i Com si fos ahir.
3Cat publicarà tres rànquings mensuals de visualitzacions
Un dels grans desafiaments que s’han trobat aquest primer any és com valorar quan una cosa és un èxit o no. Actualment, cap plataforma no comparteix dades de reproducció de contingut. 3Cat, en canvi, vol fer un exercici de transparència i ajudar a construir un nou model, i per això a partir d’ara publicarà tres rànquings mensuals amb el nombre de reproduccions dels productes més vists a la plataforma. Hi haurà una llista amb els vint continguts més consumits del mes, una altra amb els vint continguts més consumits en directe i, finalment, una amb els cinc continguts antics més reproduïts.
Avui han presentat els primers resultats, els del mes d’octubre. Dels continguts en directe destaca l’actualitat informativa, marcada per la gota freda. També destaquen els partits de futbol, com ara el Manchester City-FC Barcelona de la Lliga de Campiones emès a TV3 i la transmissió del Madrid-Barça a Catalunya Ràdio. També destaca el Concurs de Castells a Tarragona.
Dels vint continguts de vídeo i àudio més reproduïts a la carta, com dèiem, destaquen La travessa, Cites Barcelona i Com si fos ahir. Seguits per L’estafador de l’amor, El paradís de les senyores i Zenit. Cal remarcar que aquestes xifres són exclusives de la plataforma i no inclouen pas les visualitzacions que es fan en uns altres canals, com ara Spotify i YouTube. A més, la CCMA oferirà aquestes xifres ponderades per capítol. Farà la mitjana dividida pel nombre de capítols en compte de dir quantes reproduccions totals té cada sèrie.
La gran sorpresa són els continguts de catàleg, aquells que es van emetre fa anys, però que continuen reproduint-se. El cor de la ciutat, La Riera, Plats Bruts, Merlí i Ventdelplà són els productes estrella.
Les novetats d’aquests mesos vinents
Durant la reunió amb periodistes, l’equip directiu ha explicat una de les grans novetats d’aquests mesos vinents. El mes de març la plataforma farà un gran pas endavant. Fins ara, els usuaris tenien accés a una primera fase de la plataforma 3Cat, construïda a partir de l’antiga pàgina web de TV3 a la carta. Aviat se’n canviarà la tecnologia i hi haurà millores significatives, com ara que es podrà tenir més d’un perfil dins de cada usuari, i que obtindran recomanacions personalitzades segons el contingut que vegin. També es podrà baixar contingut, per després poder-lo veure sense connexió. Un altre avantatge és que integrarà el sistema de protecció DRM i això permetrà d’afegir més continguts internacionals al catàleg.
També hi haurà més estrenes, entre les quals destaquen els nous capítols de Natura Sàvia i el retorn de Bola de drac i Jo mai mai.