La visita clandestina de Carlos Mazón a la ‘cremà’ de les Falles

  • El president de la Generalitat ha entrat i ha eixit de l'Ajuntament de València per la porta de darrere i no ha baixat a la plaça a fer-se les fotografies oficials amb la fallera major i la cort d'honor

VilaWeb
19.03.2025 - 22:48
Actualització: 20.03.2025 - 00:10

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha fet la primera aparició en les Falles el darrer dia. Mazón havia evitat d’aparèixer al balcó durant totes les mascletades, per por de ser escridassat per la gent a causa de la gestió de la gota freda, com ja ha passat en la majoria d’actes públics a què ha acudit. Tampoc no va participar en la crida, el darrer diumenge de febrer a les Torres dels Serrans.

Mazón s’ha presentat quaranta minuts abans de la cremà de la falla municipal; tot el govern s’hi havia presentat hores abans. De fet, la presència de Mazón no era inclosa en l’agenda oficial de Presidència.

Després de parlar una estona amb la batllessa i amb membres del Partit Popular en el Saló de Cristialls de l’ajuntament, Carlos Mazón ha acompanyat la fallera majori i la cort d’honor fins al balcó per a començar la cremada de la falla municipal.

En algun moment, membres de les joventuts socialistes han exhibit un mocador faller on es podia llegir “Mazón dimissió”. En acabar la cremada, el president de la Generalitat no ha baixat a la plaça per a saludar la Cort d’Honor i fer-se les fotografies odicials en companyia de la batllessa, Maria José Català. També és habitual que les autoritats saluden els equips de bombers i les forces de seguretat per a agraïr-los la feina que han fet durant els dinou dies de falles. Mazón no hi era.

Minuts després ha eixit per la porta de darrere de l’Ajuntament acompanyat per la vie-presidenta Susana Camarero, el conseller de Sanitat, Marciano Gómez, i la consellera d’Indústria i Turisme, Marian Cano.

Amb prou feines ha volgut respondre les preguntes dels mitjans. Sobre la seua absència en la resta d’actes fallers, el president ha dit que han estat unes falles de treball.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Carlos Mazón i Maria José Català durant la cremada de la falla municipal (fotografia: Prats i Camps)
Carlos Mazón i Maria José Català durant la cremada de la falla municipal (fotografia: Prats i Camps)
Carlos Mazón a l'eixida de l'Ajuntament de València per la porta de darrere (fotografia: Prats i Camps)

Aquesta aparició, de sorpresa, ha aixecat crítiques:

obres
actors
  • Carlos Mazón
  • María José Catalá
  • Camarero
  • Marciano Gómez
  • Marian Cano
  • Partit Popular
  • Joventuts Socialistes
llocs
  • València
  • Comunitat Valenciana
  • Espanya
esdeveniments
  • Falles de València
  • Crida de les Falles 2025
temes
  • Política
  • Cultura
  • Medi ambient
subtemes
  • Visita sorpresa de Mazón a les Falles
  • Crítiques i crides a la seva dimissió
  • Absència de salutacions a la Cort d'Honor i a la plaça
  • Gestió de la imatge pública de l'executiu durant les Falles
  • Canvi climàtic
VilaWeb ja ha explicat com la por a les escridassades havia mantingut Mazón lluny del balcó durant les mascletades, mentre dirigents del PP com González Pons i Borja Sémper esquivaven preguntes sobre la seva situació política entre protestes falleres . En aquest context, la seua aparició d’última hora a la cremà, amagada de l’agenda oficial i rebuda amb mocadors de “Mazón dimissió”, arriba després d’unes Falles marcades per la seva absència i per gestos de rebuig tan explícits com el bomber que exhibia el cap d’un ninot amb la seva figura abans de llançar-lo al foc o els crits contra ell a la Intifalla .

Per una visió més àmplia del malestar que l’envolta, també podeu llegir la crònica del moment en què Mazón respon amb un “Va, calla!” a Papi Robles quan li demana la dimissió en plena cremà, escenificant la tensió entre el president i l’oposició al mateix balcó de l’ajuntament . Alhora, el recull fotogràfic que el retrata com el polític més caricaturitzat de les Falles, convertit en ninot recurrent de la sàtira festiva, ajuda a entendre fins a quin punt la seva figura s’ha convertit en símbol de la indignació per la gestió de la gota freda .

Recomanem

Fer-me'n subscriptor