Darrer dia de la vaga de Renfe: com seran els serveis mínims?

  • Serveis mínims, reclamacions, horaris: us expliquem tot allò que heu de saber sobre la vaga de treballadors de Renfe, convocada el 7 i l'11 de novembre

VilaWeb
Passatgers esperant a l'andana de l'estació de Sants (fotografia: ACN/Maria Asmarat)
Redacció
10.11.2022 - 19:30
Actualització: 10.11.2022 - 22:35

Demà, divendres 11 de novembre, és el darrer dia de la vaga general dels treballadors de Renfe. Va començar el dilluns 7 de novembre i ha tirat endavant gràcies al sindicat CGT, tot i la retirada d’UGT, CCOO i SEMAF, després d’una pujada de salari acordada entre l’operadora i els sindicats majoritaris. CGT manté la convocatòria atès que demana un augment de sou vinculat a l’IPC real i titlla la millora acordada amb els sindicats d’engruna. Serveis mínims, reclamacions, horaris: us expliquem tot el que heu de saber sobre la jornada.

Quins seran els servei mínims que hi haurà?

Al Principat, el Departament d’Empresa i Treball ha fixat els serveis mínims essencials en el 66% en hora punta (de 06.00 a 09.30 i de 17.00 a 20.30) als trens de Rodalia i en el 33% del servei habitual per a la resta del dia. Al País Valencià, on és el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana espanyol qui fixa els serveis mínims, seran del 75% en hora punta i del 50% la resta del dia.

Tant al Principat com al País Valencià, en trens de mitjana distància i Avant s’estableix el 65% dels serveis. En els de gran velocitat i llarga distància, hi haurà el 72% del servei. Quant als trens de mercaderies, circularà el 25% del servei. La resolució de serveis mínims, que es pot consultar en la pàgina web de Renfe, inclou també tots els trens de mitja distància i TGV, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity que sí que circularan en el seu horari normal.

Què puc fer si cancel·len el meu tren?

Per a viatgers de trens de TGV i llarga distància o mitjana alterats pels serveis mínims i que restin fora de la resolució, Renfe estableix dues mesures postvenda. O bé oferirà als viatgers de trens suprimits de viatjar en un altre tren en l’horari més pròxim a l’adquirit, o bé, oferirà l’anul·lació o canvi de data del bitllet sense cap sobrecost.

Per què fan vaga, els treballadors de Renfe?

La CGT diu que la vaga convocada és contra la pèrdua de poder adquisitiu. El sindicat reclama una negociació “seriosa i profunda” del conveni col·lectiu, que respongui a les necessitats dels treballadors. Així mateix, consideren imprescindible una pujada salarial vinculada a l’augment de l’IPC. SEMAF, UGT i CCOO parlen de reducció d’escales salarials, en canvi, la CGT diu que cal eliminar-les, atès que impliquen que en el mateix lloc hi hagi treballadors que cobren fins d’un 33% menys de sou que els seus companys.

També reclamen un augment de les places en la pròxima oferta d’ocupació pública de Renfe, perquè consideren que la manca de personal causa un servei deficient. Destaquen que la manca de maquinistes fa que hi hagi menys trens circulant i la manca d’interventors afecta la seguretat a bord. A més, també denuncien manca de personal a taquilla i, sobretot, als tallers, fet que, a parer seu, fa que els trens circulin en unes condicions pitjors, cosa que origina retards i fins i tot supressions.

Com va ser la vaga del 7 de novembre?

La primera jornada de la vaga, que fou el dilluns 7 de novembre, va causar aglomeracions i retards en uns quants trens. Als trens de llarga distància i TGV, l’aturada va causar algunes cancel·lacions a primera hora del matí, però la majoria de viatgers afectats els van reubicar. No obstant això, els usuaris van criticar la gestió del servei de Rodalia.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any