Un informe dels informàtics del parlament avala el vot telemàtic

  • El departament no hi veu cap dificultat tècnica i diu que es pot aplicar en poc temps per fer plens amb validesa parlamentària

VilaWeb
Pere Martí
07.04.2020 - 18:17
Actualització: 07.04.2020 - 22:45

Un informe elaborat pel departament d’informàtica i telecomunicacions del Parlament de Catalunya avisa que és viable instal·lar el sistema de vot telemàtic a la cambra en un període breu de temps. L’informe, al qual ha tingut accés VilaWeb, s’ha enviat aquest matí a la mesa del parlament, que discutia la necessitat que la cambra pugui fer plens per videoconferència. Els informàtics veuen factible ‘una solució informàtica, adaptada a les característiques pròpies dels debats parlamentaris i ad hoc a la situació d’excepcionalitat en què ens trobem, que pugui donar resposta a un procediment alternatiu de vot remot de caràcter provisional, basat en la securització de la identitat i de la transmissió’.

El document inclou una proposta d’arquitectura tècnica de la solució proposada, una aproximació dels escenaris d’implantació als quals es preveu que pogués donar resposta i també una hipòtesi pràctica d’ús per a facilitar la comprensió de la solució. La primera condició per a fer-ho possible és que el nou sistema de votació garanteixi ‘la identitat dels participants, la validesa de continguts i la traçabilitat de les accions mitjançant autenticació d’usuari i codis de clau concertada per SMS i correu electrònic’. L’objectiu del nou model és que s’utilitzi mitjançant un canal de comunicació estable, fiable i segur que ja es troba a disposició de tots els diputats.

Els informàtics del parlament proposen dues solucions. En la primera, d’entrada, cal fixar prèviament un guió de votacions que s’ha de posar a disposició dels diputats. El president de la cambra obre un termini d’emissió del vot i n’anuncia l’hora d’acabament, tenint en compte que el marge per a votar ha de ser prou ampli per a resoldre qualsevol dificultat tècnica o d’operació que pugui sortir entre l’obertura del termini i el moment en què es vol fer l’escrutini. Dins el termini, afegeixen, els votants no presents prèviament anunciats indiquen en l’aplicació el sentit del seu vot en cada una de les votacions previstes. L’aplicació fa els escrutinis i els posa a disposició de la mesa de l’òrgan tan bon punt hagi acabat el termini.

La segona solució també requereix una llista tancada de votants no presents, un guió tancat de votacions i un termini per a indicar el sentit del vot individual, que pot obrir-se abans de començar la sessió. Com l’anterior, també l’escrutini es fa acabat el termini i es posa a disposició de la presidència, però ara el diputat té la possibilitat de recuperar el sentit del vot anunciat prèviament pel portaveu o pels serveis administratius del seu grup i copiar el sentit del vot indicat per, després, senzillament, confirmar-lo. Segons l’informe, aquest sistema reprodueix el funcionament real de les votacions en les sessions plenàries, en què el portaveu del grup parlamentari és qui coordina el sentit del vot de tots els membres del seu grup. El vot és individual, i els diputats poden apartar-se de la disciplina del grup, però si volen respectar-la, aquesta opció simplifica molt el procés i n’assegura el resultat, atès que els diputats només han de confirmar la proposta que ha elaborat el seu portaveu, segons que expliquen els informàtics.

Per votar telemàticament, el document estableix cinc punts:

1. El diputat ha d’autenticar-se amb usuari i contrasenya al portàtil que li ha subministrat el parlament o a una estació de treball connectada directament a la xarxa del parlament. Aquest ordinador és un dispositiu segur perquè té prefixades les mesures de seguretat, tant actives com passives, determinades pel departament d’informàtica i telecomunicacions.

2. Fet això i havent-se assegurat que té connexió wifi o 4G disponible, ha d’activar el canal de comunicació segura (VPN) per a accedir a la intranet del parlament. Per accedir a la VPN4, el diputat s’haurà de tornar a autenticar amb el sistema corresponent.

3. Des de la intranet del parlament ja es pot accedir a l’SVTP. En aquesta primera pantalla el diputat trobarà tota la informació i la documentació necessària per a utilitzar la solució de vot telemàtic, a més de tota la informació de contacte per a resoldre els dubtes o qüestions tècniques i estar informat de les novetats corresponents.

4. Per poder entrar al seu espai personal de votació, el diputat s’haurà de tornar a identificar i accedirà a la pantalla on podrà veure la situació general de tots els guions de votacions disponibles per tal de seleccionar-ne un i poder dur a terme les votacions corresponents.

L’informe també preveu que es puguin fer plens híbrids, amb diputats presencials i diputats absents, per si només són uns quants els qui no poden assistir-hi: ‘Si no es fixa per endavant la relació de diputats no presents i es permet la substitució de diputats presents sense límits, serà la mesa de l’òrgan qui haurà de controlar manualment quins diputats ja han fet ús del dret de vot telemàtic, per evitar que en tornin a fer ús presencialment.’

Finalment el departament d’informàtica enumera els casos que no són resolts en el seu informe: les modificacions de l’ordre del dia, la participació dels diputats en una part d’una comissió o quan el motiu per a no poder votar és de força major. Totes, de consideració menor, segons els autors de l’informe.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any