17.01.2025 - 21:40
The Washington Post · Drew Harwell i Elizabeth Dwoskin
El president electe dels Estats Units, Donald Trump, sospesa la possibilitat de suspendre l’aplicació de la llei que prohibiria l’ús de TikTok als Estats Units –i que entrarà en vigor demà, la vigília de la seva presa de possessió com a president– durant un període entre seixanta dies i noranta, una finestra de temps que permetria al nou govern de negociar la venda de l’aplicació a un inversor nord-americà o bé de cercar una solució alternativa que permetés a TikTok de continuar operant al país. Així ho expliquen a The Washington Post dues fonts familiaritzades amb les deliberacions del govern entrant dels Estats Units, que parlen sota condició d’anonimat per poder tractar negociacions de caràcter privat.
Trump, segons que expliquen aquestes fonts, ha expressat un gran interès a erigir-se en el rescatador d’una plataforma enormement popular en què, segons el seu cercle intern, és altament admirat pels usuaris. De fet, el president electe ha promès repetidament de salvar l’aplicació al seu compte de TikTok, en què té més de 14 milions de seguidors.
“TikTok ocupa un racó especial del meu cor”, digué Trump el mes passat.
La gran incògnita, ara com ara, és què pot fer Trump, exactament, per salvar TikTok de la prohibició. Una llei impulsada pel govern de Biden l’any passat exigeix que el propietari de l’aplicació –el gegant tecnològic ByteDance, amb seu a Pequín– la vengui abans de demà, 19 de gener, si vol evitar-ne la prohibició immediata de l’ús al país.
Ahir, després de setmanes d’incertesa, el Tribunal Suprem dels Estats Units va ratificar la llei, que pretén evitar que el govern xinès pugui servir-se’n per a difondre propaganda o espiar ciutadans nord-americans de manera encoberta. El tribunal també va rebutjar d’endarrerir-ne l’entrada en vigor, tal com Trump havia demanat.
El president electe dels Estats Units, segons que explica una de les fonts consultades per The Washington Post, podria signar una ordre executiva per a evitar la prohibició de TikTok el mateix dia de la presa de possessió, justament l’endemà de l’entrada en vigor de la llei.
Però l’estratègia d’emprar un decret presidencial per a eludir una prohibició aprovada per majoria aclaparadora al congrés, amb suport tant de demòcrates com de republicans, suscita molts interrogants entre alguns juristes nord-americans, que argumenten que el funcionament del poder legislatiu no pot supeditar-se a la voluntat del president.
“Les ordres executives no són documents màgics. De fet, no són gran cosa més que comunicats de premsa glorificats”, diu Alan Rozenshtein, ex-assessor de seguretat nacional del Departament de Justícia dels Estats Units. “TikTok continuarà prohibida vulgui què vulgui Trump, i continuarà essent il·legal que Apple i Google hi facin negocis.”
Tot i que Trump va provar de prohibir TikTok durant el seu primer mandat, ara ha abraçat l’aplicació com una arma llancívola contra gegants tecnològiques com ara Meta, amb qui històricament ha mantingut una relació tortuosa, i com a eina per a arribar als votants més joves. La tardor passada, Trump contractà els serveis d’un jove expert en TikTok que s’encarregà de dissenyar-ne els vídeos de campanya.
El cap de TikTok, Shou Zi Chew, va volar a la residència de Trump a Florida el mes passat com a part de l’intent desesperat de l’empresa per a salvar l’aplicació de la prohibició als Estats Units. Poc després, Trump va publicar a Truth Social, la seva pròpia plataforma de xarxes socials, una publicació que mostrava que el president electe era una de les grans estrelles de l’aplicació al país, amb més de quatre mil milions de visites i més audiència que Kamala Harris o bé estrelles del pop com ara Taylor Swift.
Per evitar l’entrada en vigor de la llei, Trump podria pressionar el congrés perquè la derogués –un envit que es preveu especialment complicat, atès que la llei va ser una de les poques legislacions amb suport bipartidista que van aprovar-se l’any passat. El president electe podria ordenar el seu fiscal general que es negués a aplicar-la, com si no existís; Pam Bondi, la tria de Trump per al càrrec, s’ha negat a aclarir si es comprometria a fer-la complir una volta assumís el càrrec.
Tanmateix, algunes veus de l’òrbita de Trump han proposat alternatives, com ara la venda de l’aplicació a inversors nord-americans, cosa que permetria a TikTok de continuar operant als Estats Units, segons els paràmetres de la llei, i, alhora, permetria al president electe d’atribuir-se el mèrit de l’operació.
Però una de les fonts familiaritzades amb les deliberacions del govern Trump explica que una operació d’aquesta envergadura és molt poc probable, atesos els riscos polítics de comprar TikTok i el preu estratosfèric de l’aplicació, que alguns analistes situen en uns cinquanta mil milions de dòlars.
Bloomberg va informar aquesta setmana que funcionaris del govern xinès havien discutit amb Elon Musk la possibilitat que el magnat adquirís les operacions de TikTok als Estats Units, una informació que la propietat de l’aplicació ha titllat de “ficció pura”. Musk, sigui com sigui, ja arrossega deutes importants per la seva darrera compra d’una xarxa social, Twitter (rebatejada d’aleshores ençà com a X). Una font familiaritzada amb les deliberacions de la direcció ByteDance coincideix a descartar la proposta de venda a Musk, però matisa que la idea que TikTok “pugui formar part d’un ‘gran acord’ entre els EUA i la Xina”, que abraci també àrees com ara la política comercial, és plenament legítima.
Alguns alts càrrecs del nou govern Trump fa anys que alerten de l’amenaça que creuen que TikTok representa per a la seguretat nacional dels Estats Units. Tanmateix, molts d’aquests càrrecs han virat de postura aquests darrers anys en un intent aparent d’adaptar-se a les obertures de Trump cap a l’aplicació.
El candidat de Trump a secretari d’Estat, el senador republicà Marco Rubio, va presentar una llei l’any 2022 per a prohibir l’aplicació als Estats Units, en què la descrivia com “un titella [del Partit Comunista Xinès]” que “recollia les dades de desenes de milions de nens i adults nord-americans cada dia”. Però la setmana passada Rubio prometé de seguir la línia de Trump sobre l’aplicació. “Si m’investeixen […] treballaré per al president”, es limità a dir.
Els aliats de Trump favorables TikTok han presentat sovint la polèmica sobre la prohibició de l’aplicació com un llegat altament impopular de l’era Biden que Trump tenia una oportunitat única de redreçar. El percentatge de nord-americans que donen suport a una prohibició de TikTok va caure d’un 50% el 2023 a un 32% l’estiu passat, segons un sondatge del Pew Research Center.
Després de la pressió de Trump per a forçar la venda de TikTok el 2020, la Xina va afegir l’algorisme de recomanació de vídeos de TikTok a la seva llista de control d’exportacions, cosa que blocà, a efectes pràctics, una hipotètica transferència de la columna vertebral de l’aplicació a mans estrangeres. Tanmateix, alguns analistes sospiten que els Estats Units i la Xina podrien emprar l’aplicació com a moneda de canvi per a obtenir concessions en uns altres afers, com ara la política comercial.
En plena competició amb Washington per la supremacia tecnològica, Pequín té “pocs incentius” per a transferir l’algorisme de TikTok als Estats Units, excepte si “els alts càrrecs d’un govern i un altre arriben a un acord com a part d’un desglaç més ampli en les relacions bilaterals entre la Xina i els Estats Units”. Ho explica així Dong Yizhi, advocat financer en un influent despatx de Xang-hai.
“Si els alts funcionaris xinesos poden reprendre les negociacions després de la presa de possessió de Trump, potser sí que hi haurà una petita escletxa d’oportunitat”, explica. I afegeix: “Però això és dir molt.”
Lyric Li ha contribuït en aquest article.
- Subscribe to The Washington Post
- Podeu llegir més reportatges del Washington Post publicats en català a VilaWeb