TMB prova un bus autònom a Montjuïc durant deu dies

  • El bus fa un recorregut circular entre la plaça de Dante i l'Estadi Olímpic Lluís Companys, en horari de nou del matí a set del vespre

VilaWeb
Un bus autònom circularà per Montjuïc durant més d’una setmana.
04.11.2025 - 12:29
Actualització: 04.11.2025 - 16:08

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha estrenat avui el seu primer autobús autònom, equipat amb una tecnologia de conducció totalment automatitzada. La prova pilot durarà deu dies i té l’objectiu de fomentar la innovació i la mobilitat sostenible al transport públic urbà.

El vehicle fa un trajecte de gairebé dos quilòmetres per l’avinguda de l’Estadi, entre la plaça Dante i l’estadi Olímpic Lluís Companys, amb sis parades: plaça Dante, avinguda Miramar, plaça Neptú, avinguda de l’Estadi/passeig Olímpic, Fundació Joan Miró i funicular de Montjuïc.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la finalitat del projecte és seguir innovant en el transport públic i obtenir coneixements pràctics per avançar cap a nous models de mobilitat que reforcin la seguretat, l’eficiència i la qualitat del servei.

Durant aquest període, el bus circularà amb un conductor de seguretat a bord. Aquests conductors, formats especialment les darreres setmanes, pertanyen a l’àrea de bus de TMB. L’autobús farà el recorregut cada dia entre les nou del matí i les set del vespre, amb passatge i de manera oberta a tothom.

El vehicle, un model Autonomous e-ATAK de la marca turca Karsan, té vuit metres de llargada, capacitat per a cinquanta-dos passatgers i funciona amb un motor 100% elèctric alimentat amb bateries de liti, que li proporcionen una autonomia de tres-cents quilòmetres. El sistema d’automatització li permet detectar obstacles, interpretar senyals de trànsit i controlar les condicions de la via gràcies a sensors repartits per tot el vehicle.

L’àrea de projectes de bus de TMB analitzarà les dades obtingudes per valorar una possible aplicació futura d’aquest sistema. La monitorització de les proves la farà un operador de seguretat d’ADASTEC, l’empresa que ha elaborat el sistema, tot i que el vehicle també pot transmetre dades en temps real al centre de control mitjançant un sistema de navegació per satèl·lit.

Aquest mateix model de bus autònom ja circula de manera regular a Stavanger (Noruega) i és en proves a Göteborg (Suècia). En tots dos casos, com a Barcelona, hi ha un conductor de seguretat a bord. El Karsan Autonomous e-ATAK és el primer autobús autònom que transporta passatgers tant a la Unió Europea com als Estats Units.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor