Alerten que un tercer operador d’alta velocitat a Sants pot portar l’estació al col·lapse

  • Adif diu que la infrastructura té prou capacitat per a assumir la incorporació dels setze trens de la companyia Iryio

VilaWeb
ACN
04.09.2022 - 11:52
Actualització: 04.09.2022 - 12:57

L’operador d’alta velocitat Iryo començarà a funcionar el mes de novembre. A Barcelona, la companyia té previst d’operar amb setze freqüències a la línia entre Madrid i l’estació de Sants.

Poques setmanes abans d’aquesta incorporació, alguns experts alerten que Sants ja és al límit, i que l’arribada d’Iryo pot portar l’estació al col·lapse. L’enginyer de camins Carlos Vilés diu, en declaracions a l’ACN, que l’inconvenient principal és que Sants tan sols té sis vies per a l’alta velocitat, cosa que es complica amb les operacions de manteniment.

Segons que concreta Vilés, les gestions de neteja, logística i càrrega del càtering ja limiten la capacitat de l’estació i de la línia entre Barcelona i Madrid. Això s’agreuja quan els combois han d’anar als tallers, situats a Can Tunís, cosa que obliga els trens a recórrer uns quants quilòmetres per un tram de via única. “Representa una sobrecàrrega addicional i, a la llarga, s’ha de resoldre quan s’habiliti la Sagrera, que incorporarà una àrea de logística i manteniment de trens”, diu.

En la mateixa línia s’expressa el director del Centre d’Estudis del Transport (CET), Joan Carles Salmeron, que recorda que avui dia molts dels serveis ja s’han de perllongar fins a Figueres perquè Sants és “completament al límit”. De la mateixa manera, també comparteix que la solució implica acabar les obres de la Sagrera, sobretot la part oculta de l’estació: els aparcaments per als trens. “La Sagrera ha de servir de pàrquing per a aquestes operadores noves.”

Segons Salmeron, part de les incidències que ja tenen alguns operadors, com ara Ouigo, són conseqüència de la manca d’espai i de lloc per a fer el manteniment. En aquest sentit, Vilés avisa que els maldecaps derivats de la sobrecàrrega de les estacions de tren ja es veuen a Atocha, amb episodis de col·lapse en hora punta, trens que no estan preparats a l’hora i amb les sales d’embarcament saturades: “Hem d’esperar que a Sants passi això mateix.”

Solucions a curt termini

Malgrat que els experts coincideixen que la millor solució a un possible col·lapse de l’estació de Sants són les àrees de manteniment i aparcament de combois de la Sagrera, a curt termini no és una opció viable. De fet, el maig passat, la ministra de Transports del govern espanyol, Raquel Sánchez, va dir que no es preveu que els trens d’alta velocitat puguin començar a passar per l’estació fins el 2025. Justament, Adif va anunciar ara fa uns dies l’adjudicació del muntatge de les vies d’alta velocitat de la Sagrera.

Per això, Vilés opta per reduir els temps d’espera i parada dels combois a Sants i enviar-los a unes altres ciutats, com ara Girona i Figueres, i fins i tot Madrid, per fer-ne el manteniment. Considera que aquesta situació es podria evitar amb una gestió més eficient de les vies i els cicles de manteniment, i creant un nou esquema d’operació que permeti disminuir els temps d’ocupació, de logística i de càrrega dels càterings.

Adif nega que l’estació de Sants es pugui col·lapsar

Fonts d’Adif, responsable de la gestió de Sants, diuen a l’ACN que no hi ha cap possibilitat de congestió a l’estació. Segons que indiquen, Iryo ja sabia la capacitat, tant per a la sortida de trens, com per al manteniment i rotació, quan va establir les freqüències i horaris.

També diuen que la incorporació de l’operadora italiana és estudiada i dimensionada pel servei que oferirà, i que no els van donar més espai del disponible. Malgrat no indicar dades concretes sobre quin és el percentatge d’ocupació de l’estació de Sants, Adif insisteix que es pot garantir un servei correcte i que cobreixi les necessitats de cada comboi. Diuen que la infrastructura té capacitat de sobres per assumir la incorporació d’Iryo.

D’una altra banda, consideren que, ara com ara, la capçalera oficial de la línia entre Madrid i Barcelona és Sants, tot i que apunten que sí que es preveu que la futura estació de la Sagrera passi a ser origen i destí del recorregut. Un canvi que, segons que admeten, permetrà d’alleugerir l’activitat.

Les operadores consultades per l’ACN, Renfe i Ouigo, deixen en mans d’Adif la gestió de l’estació de Sants, i esperen que tinguin la situació controlada.

La liberalització de l’alta velocitat

L’entrada d’Iryo com a tercer operador ferroviari d’alta velocitat és conseqüència de la liberalització del sector, impulsada per la Unió Europa, i que ací va començar a final del 2020 amb l’entrada de la companyia francesa Ouigo.

En aquest sentit, l’enginyer Carlos Vilés apunta que els nous operadors s’haurien d’incorporar quan s’inauguri la Sagrera. Recorda que la liberalització del sector ve marcada per la regulació europea, i que Adif ho ha de gestionar de la manera més eficient possible tenint en compte les limitacions de capacitat i infrastructura que hi ha.

Per la seva banda, Joan Carles Salmeron admet que la liberalització s’ha mostrat com una molt bona opció, en benefici dels usuaris. Tot i això, considera que amb l’entrada d’Iryo a Barcelona hi ha hagut un problema de planificació, tant en l’àmbit administratiu com en la construcció de les infrastructures necessàries.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any