Sarah Waters: “El passat idíl·lic que han construït els britànics pot explicar el Brexit”

Desmenteix el tòpic dels "feliços anys 20" en una novel·la ambientada a Londres

VilaWeb
Redacció
19.01.2017 - 16:36
Actualització: 19.01.2017 - 17:34

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Desmenteix el tòpic dels “feliços anys 20” en una novel·la ambientada a Londres

BARCELONA, 19 (EUROPA PRESS)

L’escriptora britànica Sarah Waters ha apuntat aquest dijous com a possible motiu del Brexit “el passat idíl·lic que han construït els britànics”, ha dit en una roda de premsa a Barcelona.

“No sé per què la gent té tant afecte a aquesta imatge tan idíl·lica de la relació de classes de principis de segle”, el període en què està ambientada la seva nova novel·la d’amor i crim ‘Los huéspedes de pago’ (Anagrama).

La història pot ser definida com una “història d’amor que s’acaba complicant per un crim”, ha avançat l’escriptora sobre el llibre protagonitzat per una mare i una filla de classe alta que ho han perdut tot en la Primera Guerra Mundial i es veuen obligades a llogar una habitació per subsistir al Londres del 1922.

L’arribada d’una de les llogateres de classe mitjana desencadena una relació lèsbica adúltera amb la filla de classe alta, per a qui aquesta passió és un tema tabú del qual amagar-se.

Per construir la història, Waters es va basar en un crim passional no lèsbic i vol reflectir el procés de canvi que va significar la Gran Guerra i que es manté present: “Durant el moment de guerra en què els homes se’n van anar i les dones es van quedar soles, es va produir una nova informalitat en què la gent parlava de sexe, homosexualitat i es van obrir les primeres clíniques d’anticoncepció”.

Aquest “període d’obertura” es va veure truncat amb el retorn dels combatents de la guerra, ha lamentat Waters, que ha ressaltat que el període d’obertura va aportar nova frescor i menys encotillament.

Amb aquesta novel·la, Waters abandona l’època victoriana i el període de la Segona Guerra Mundial que havia explorat en anteriors llibres, i recrea els “feliços anys vint”, barrejant la crònica d’una societat en ple procés de transformació.

ÈPOCA DE PENOMBRA

Així, desmenteix el tòpic d’una joventut marcada per la superficialitat i els balls de xarleston amb faldilles curtes i collarets llargs: “Tenia al cap l’estereotip de la gent ballant el xarleston i em vaig adonar que aquesta època era molt més fosca del que crèiem, amb molta gent en la penombra”.

“La gent estava cansada, deprimida i ansiosa”, ha comentat l’escriptora, que ha dit que no s’esperava trobar l’estat d’ànim que reflecteix en la novel·la quan va fer una investigació sobre el període.

En aquest sentit, ha denotat que la seva visió més negativa no havia quedat reflectida en novel·les com les de Virginia Woolf i Aldous Huxley, on tot semblava formar part de l’alta societat.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes