La xarxa ferroviària de Rodalia va registrar un total de 19.352 incidències en el servei durant l’any 2018, respecte a les 18.748 del 2017 i a les 16.042 del 2016, segons les dades que recull l’informe elaborat per CCOO. Aquestes incidències van comportar una afectació en 60.565 trens, dels quals 2.948 es van suprimir, i en 6.775.838 viatgers. Segons l’estudi, 7.075 incidències són atribuïbles a la gestió d’ADIF; 4.566, a l’operadora (per problemes relacionats amb el material motor i dels vagons i la gestió del servei); 2.517, van tenir a veure amb la infraestructura (incidències de via, senyals i enclavaments, electrificació i comunicacions), mentre 3.598, van ser causades per causes externes (actes vandàlics, altres operadors i treballs, entre altres). El sindicat atribueix sobretot la situació de Rodalia a la manca d’inversió que acumula la xarxa des de fa anys.

La xarxa de Rodalia va patir prop de 20.000 incidències durant l’any 2018, un xifra que suposa una mitjana de 1.613 al mes i 53,8 al dia, segons l’informe que CCOO ha presentat aquest dilluns a Lleida. En 1.327 casos es va transbordar els passatgers a un altre tren, afectant aquesta situació a 50.642 viatgers, i es van suprimir 2.948 trens. Així mateix, l’operadora va indemnitzar a 143.423 viatgers afectats per alguna incidència en el servei, d’un total de 22.664 trens. Tot i això, CCOO destaca que s’ha millorat en els darrers anys el temps de reparació de les incidències tant per part de Renfe com d’ADIF.

Un total de 3.421 van tenir a veure amb causes externes d’entre les quals destaquen els actes vandàlics com ara accionar el fre d’emergència innecessàriament o els grafits, entre altres, que van suposar danys per valor de 10 milions d’euros.

El secretari estatal d’Organització Institucional del Sector Ferroviari de CCOO, Rafael García, considera que les dades globals del servei de Rodalia és dolenta i en responsabilitza sobretot a la manca d’inversió dels darrers anys. En aquest sentit, ha remarcat que la inversió ferroviària se l’emporta en gran part la xarxa d’alta velocitat, en detriment de la xarxa convencional. Segons el sindicat, les inversions realitzades per l’estat espanyol en alta velocitat han suposat un 70% de la totalitat d’inversions en la xarxa ferroviària convencional. Així mateix, García ha reclamat la necessitat de destinar més recursos en el manteniment del material mòbil i de la infraestructura. També ha denunciat l’envelliment dels treballadors i la manca de relleu generacional a Rodalia davant la manca de nova oferta pública de treball. Davant aquesta situació, ha reclamat un Pla de xoc per a Rodalia que hauria d’anar acompanyat de més inversió en materials, infraestructures i personal.

CCOO demana més freqüències i abaratir preus a l’Avant entre Lleida-Tarragona-Barcelona

D’altra banda, CCOO ha reclamat la necessitat d’incrementar les freqüències de Mitja Distància entre Lleida-Tarragona-Barcelona, passant de les set actuals en dies laborables per sentit a un mínim de catorze. Des del sindicat han denunciat el greuge comparatiu ja que entre Barcelona i Girona s’ofereixen quinze viatges diaris per sentit. CCOO també defensa que totes les freqüències d’Avant que proposa el sindicat tinguin la consideració d’Obligacions de Servei Públic (OSP) i la necessitat d’adequar les places que s’ofereixen i els combois en que es presta el servei en funció de la demanda existent.

A la vegada, CCOO proposa reduir les tarifes dels serveis Avant entre Lleida i Barcelona, dels 31,50 euros actuals de la tarifa mitjana, als 20,10 euros. Seria una tarifa similar a la dels serveis de Mitjana Distància que no discorren per la línia d’alta velocitat i que se situa en els 13,50 euros euros (Regional) i 15,35 euros (Regional exprés).

Nucli de Rodalia ferroviària a Lleida

Finalment, CCOO ha tornat a reclamar la implementació d’un nucli de Rodalia ferroviària a Lleida i la seva àrea d’influència, ja que és l’única demarcació catalana que no en té. Aquest nucli permetria incrementar els serveis i les freqüències entre Lleida i a Balaguer, Cervera, Montblanc i Montsó. Des del sindicat també han reclamat una millora dels actuals horaris per tal de facilitar als usuaris de trens convencionals la intermodalitat amb l’alta velocitat a través de l’estació de Lleida. L’objectiu de CCOO amb aquesta proposta, així com amb l’increment de freqüències i reducció dels preus de l’Avant, és contribuir que el vehicle privat deixi de ser la primera opció en els desplaçaments que es realitzen a Barcelona, segons ha ressaltat la secretària general del sindicat a Lleida, Cristina Rodríguez.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb