“Les tornades són caòtiques”: queixes per la saturació de la línia de busos E-12, que connecta Barcelona i Vic

  • La demanda ha augmentat molt arran de les obres que es fan a la línia R3 de Rodalia i els usuaris es queixen que molts busos van plens
  • El Departament de Territori, ara per ara, no té previst de posar-hi més reforços

VilaWeb
El bus E-12 a l'estació de Vic (fotografia: ACN/Laura Busquets).
Pol Baraza Curtichs
03.12.2023 - 21:40
Actualització: 03.12.2023 - 22:15
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

Manca mitja hora perquè arribi l’autobús i la cua a la parada de la Sagrera és llarguíssima. “No hi cabrem pas tots”, es diuen dues noies que esperen un divendres a la nit l’E-12 per anar cap a Vic. Com més va més gent arriba. El trajecte és d’uns cinquanta minuts i, pels usuaris, un servei més atractiu que no pas el que ofereix Renfe, en què sovint hi ha endarreriments. L’autobús arriba a les 21.55 i, efectivament, hi ha gent que resta a terra. Els tocarà d’esperar el següent i últim, que arriba mitja hora després.

Amb les obres del desdoblament de la línia R3 de Rodalia, molta gent ha optat per la línia d’autobús de Sagalés que connecta la capital d’Osona amb Barcelona. La demanda ha crescut i, malgrat que el Departament de Territori –que gestiona el servei– hi hagi posat reforços, sobretot en les hores punta, encara ara hi ha usuaris que acaben sense lloc per l’alta afluència de viatgers. Això no tan sols passa a la Sagrera, també és comú a la parada del sud de Vic, a la plaça de la Noguera, on sovint l’autobús que ha sortit de l’estació hi arriba ple.

L’Ajuntament de Vic va reclamar a mitjan novembre d’ampliar els reforços de l’E-12 mentre durin les obres, cosa que Territori, ara per ara, no té prevista, tot i que no ho descarta. Segons Guillem Membrives, regidor de Mobilitat de Vic: “Hi ha una mancança important de conductors d’autobusos que afecta la disponibilitat dels reforços, que són finits i limitats.”

La Mar viu a Vic i fa servir l’E-12 almenys tres vegades per setmana per anar a treballar a Barcelona. Al matí, a les 7.10, no acostuma a tenir cap entrebanc. Però a la tarda, a l’hora de tornar, és tota una odissea. “Intento agafar el de les 17.35 o 17.50, però sempre és molt ple i et quedes fora. Després m’he d’esperar al de les 18.15, que no passa gairebé mai. Quan arriba el de les 18.30, ens diu que és el d’abans. I sempre acabem sortint tard. Les tornades són caòtiques”, comenta. No ha pensat mai de fer servir Rodalia, ara amb les obres. Més enllà de la saturació, la Mar també posa de manifest un altre inconvenient: que el bitllet no es pugui pagar amb targeta: “Molts passatgers que no hi van diàriament, hi pugen i no poden comprar-lo perquè no porten efectiu.” Això passa sobretot a Barcelona. A Vic, hi ha una màquina expenedora just davant la parada.

La primera fase de les obres de desdoblament de la R3 va començar el 12 d’octubre i acabarà a mitjan gener. La línia és tallada entre el Figaró i Mollet-Santa Rosa. Durant aquest temps, Renfe i el Ministeri de Transports espanyol han habilitat un servei alternatiu per carretera per suplir les estacions en què no hi ha servei ferroviari. Concretament, hi ha busos llançadora que fan tres trajectes: Barcelona-la Garriga; Barcelona-Centelles i Mollet-Centelles, aquest darrer amb busos directes i amb parades. Però els directes de la Garriga i Centelles tan sols funcionen en hores determinades: de 6.00 a 9.00 i de 16.00 a 21.00, amb una freqüència de pas de mitja hora.

Adrià Ramírez, president de l’entitat Promoció del Transport Públic (PTP), valora positivament el servei alternatiu de Renfe, però apunta que no s’ha comunicat bé i que la poca confiança que s’arrossega envers la línia R3 ha empès molta gent a decantar-se per la línia E-12, que ha acabat saturada. “La situació de l’E-12 està estretament lligada a les obres. L’E-12 i el tren són vasos comunicants. Ara veiem que amb el tall de Renfe, hi ha una bona freqüència d’autobusos, des de Centelles i la Garriga. Però, en canvi, la gent que fa el trajecte Barcelona-Vic amb l’E-12 no ha optat pels serveis per carretera que ofereix Renfe”, diu.

A què es refereix, Ramírez? Doncs que el bus directe Barcelona-Centelles de Renfe hauria de permetre de destensar l’E-12, cosa que ara com ara no passa. “Hi ha gent que arriba a la Sagrera i s’ha d’esperar mitja hora per agafar un E-12. Però just en aquell moment, potser surt un bus de Renfe que va directe a Centelles, i, un cop a l’estació, tan sols t’has d’esperar quinze minuts. És incert, però hi ha dies que he arribat, he pujat al bus, he arribat a l’estació i he agafat el tren. I he evitat haver de fer cua a la Sagrera i esperar per agafar un E-12”, explica. Considera que no s’ha aconseguit de donar prou confiança als usuaris, o prou informació, perquè facin servir el servei de Renfe. I afegeix: “Malauradament, el tren a Osona està molt desprestigiat i s’ha de recuperar, quan el servei també ho permeti.”

L’entitat Perquè No Ens Fotin el Tren fa temps que treballa per millorar la línia R3. A parer seu, els serveis alternatius que ofereixen Renfe i Territori no han estat ben comunicats. “L’usuari no va a l’estació a veure què passarà. La gent va a treballar i al metge, i ha d’arribar-hi en una hora en concret. Cal que s’informi molt més bé de les alternatives”, comenten. L’entitat va publicar a l’octubre, poc després de començar les obres, una Guia de supervivència amb totes les alternatives per desplaçar-se pels municipis per on passa la R3, amb els emplaçaments de totes les parades i els horaris. “Si la informació no arriba amb temps i no n’hi ha prou, hi ha poques possibilitats de fer-los servir”, comenten en referència al servei alternatiu de Renfe per carretera.

Reforç de l’E-12 pel Mercat Medieval de Vic

Membrives destaca que el canvi del comportament dels viatgers també ha afectat la línia. “El comportament de la gent ha sortit del previst. Gent que se’n va a treballar al matí, però que en lloc de tornar a l’hora que toca, decideix de tornar abans amb previsió”, explica. “S’ha d’anar llegint el comportament de tothom, i el temps t’aporta les solucions. Com més dades, més bona serà la solució”, explica.

De cara al Mercat Medieval de Vic, del 6 al 10 de desembre, la línia E-12 es reforçarà. Segons Territori, el dissabte 9, hi haurà 31 busos en cada sentit –17 més que no pas ara. I diumenge 10, 30 –el doble que ara. El 6, 7 i 8, malgrat els festius, es farà el mateix servei que un dia feiner. “Esperem que la gent faci un ús en massa dels reforços. El bus no és aliè als embussos, llevat que es faci servir en massa”, diu el regidor de Mobilitat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any