Queixes per l’examen de C2 de català: els aspirants van poder corregir la redacció després de la pausa

  • Els examinands van rebre els fulls de la part de comprensió lectora i expressió escrita després del descans, fet que va permetre de repassar i corregir el text
  • La Plataforma per la Llengua diu que pot comprometre la validesa i la credibilitat de l’examen

VilaWeb
Candidats durant la prova escrita per obtenir el nivell superior de català (C2), en una imatge d'arxiu.
14.04.2026 - 21:40
Actualització: 14.04.2026 - 22:04

Els exàmens de nivell C2 de català del Departament de Política Lingüística, que es van fer dissabte, han originat controvèrsia, arran d’una possible irregularitat en el desenvolupament de la prova.

La incidència fou en la primera part de l’examen, de comprensió lectora i expressió escrita. Aquesta part es va fer abans d’una pausa de mitja hora. Quan es va reprendre la prova, els aspirants van rebre els mateixos fulls on havien redactat el text anteriorment. Així doncs, durant la pausa, van poder consultar dubtes, contrastar informació o reflexionar sobre possibles millores del text, segons que han confirmat uns quants aspirants a VilaWeb.

Van poder repassar i corregir els texts

En tornar a l’aula, doncs, els alumnes van poder repassar i corregir la redacció amb avantatge respecte de les condicions habituals d’una prova d’aquestes característiques, en què no es permet cap mena d’assistència externa. La part que van poder esmenar era dividida en tres tasques, totes de redacció. En la primera, s’havia d’escriure un text a partir de diverses fonts; en la segona, se n’havia de fer un de propi amb finalitat pública, professional o acadèmica; i en la tercera, un text argumentatiu per a una publicació d’àmbit general i en un registre formal.

Un aspirant que va fer la prova a la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona explica a VilaWeb: “Quan vam entrar a l’aula ens van dir que, com a novetat, enguany ens donarien dos quaderns, un de preguntes i un de respostes, que ens quedaríem tot l’examen.” I continua: “Quan vam acabar la primera part, vam lliurar els dos quaderns i els examinadors van comprovar que no hi hagués res d’inusual.”

L’aspirant afirma amb estranyesa: “A la tornada ens van donar el mateix quadern i aleshores l’examinadora va començar a explicar en què consistia la segona part. Jo miro al meu entorn i la primera cosa que veig és una noia que treu el típex, en posa en una paraula de la primera redacció i hi escriu a sobre.” I afegeix: “A la pausa, podies buscar a internet, fer preguntes al ChatGPT o consultar al diccionari què estava malament o no d’allò que havies escrit. Per mi és un escàndol, perquè deslegitima la prova del C2, el màxim nivell que un pot tenir en llengua catalana.”

L’aspirant diu que, quan va acabar la prova, va alertar els examinadors que si donaven un sol quadern la gent podia copiar, i li van respondre: “Personalment, a mi també m’ha sorprès”. I rebla: “Bàsicament, és un examen en què tothom podia haver copiat.”

Arran d’aquesta situació, la Plataforma per la Llengua, que ha rebut queixes, diu que són uns fets greus i que amb aquesta pràctica es lleva importància a la llengua. Òscar Escuder, president de l’entitat, diu: “No s’entén que a meitat d’un examen mínimament seriós tinguis una pausa, puguis consultar el que sigui, tornar i modificar-ho.” I afegeix: “És un escàndol de metodologia per a qualsevol examen. Això lleva importància a la matèria que sigui.”

La Plataforma per la Llengua considera que aquesta possible errada en el protocol pot comprometre la validesa i la credibilitat de l’examen. “Ara se la juguen: qualsevol que hagi suspès, crec que pot impugnar-ho”, diu Escuder. També es queixa que les condicions de l’examen no són adequades i reclama explicacions a l’organisme responsable. La plataforma estudia de presentar una queixa formal.

Continguts només per a subscriptors

Aquesta notícia només és visible per als membres de la comunitat de VilaWeb fins el dia 15.04.2026 a les 01:50 hores, que s'obrirà per a tothom. Si encara no en sou subscriptor cliqueu al botó següent

Recomanem

Fer-me'n subscriptor