07.05.2025 - 21:40
Fa temps que emmagatzemo frases i aforismes en un calaix mental. De totes les que hi tinc guardades, n’hi ha una que sovint treu el cap i que es reivindica. No sabria dir-vos qui n’és l’autor o autora, si és que en té, però en tot cas, des que vaig sentir-la que no puc deixar de pensar-hi. La frase, el concepte, ve a dir que la grandesa d’una persona depèn de la quantitat de veritats que està disposada a escoltar, a assumir, sobre si mateixa. Digues-me quanta veritat pots tolerar i et diré quin potencial de creixement personal tens. El tema m’obsessiona. Em refereixo a la qüestió de ser millor persona cada dia. Se’m fa estrany pensar que puc existir sense esdevenir dia a dia una versió més perfecta de mi mateixa. No parlo pas en un sentit d’assolir la perfecció com a objectiu final, això fa temps que vaig entendre que era impossible, indesitjable, fins i tot, parlo d’estar en constant estat de transformació. Per mi, viure és resoldre per no estar mai resolts. Fa uns dies, xerrava amb David Bueno, biòleg i professor de genètica, sobre què ens diferencia als humans de la resta d’animals. Ell, que va guanyar el premi Josep Pla amb el llibre L’art de ser humans, defensa que hem d’anar més enllà d’autoanomenar-nos Homo sapiens i que caldria que comencéssim a parlar de “Homo artisticus”, perquè és la pulsió creativa, la necessitat de crear art i d’embafar les nostres ànimes d’art allò que ens fa realment humans. Estic absolutament d’acord amb la seva teoria, però per mi, a banda de la creació artística, allò que ens defineix o ens hauria de definir com a espècie és la necessitat i, fins i tot, el deure (autoimposat) de canviar; l’art de saber mudar de pell quan la vella ja ha après tot el que havia d’aprendre. La transformació a la qual em refereixo és dificultosa, perquè, al meu entendre, implica modificar conversant la pròpia essència, és a dir matisar, destriar, reciclar. Però, és clar, per mantenir la pròpia essència, abans, cal haver fet un altre procés dificultós, que és el de voler-se conèixer a fons per descobrir quins són els puntals d’un mateix, quines són les bigues estructurals, les corcades i malmeses i les fortes i lluminoses. Ambdós processos dificultosos són, a més, tortuosos, perquè mirar-se per dins implica mirar als ulls els nostres dimonis i assumir-los, negociar-hi, fins i tot, i perquè estranyament hi ha transformació, progrés personal sense un dolor previ, el mal que fa deixar enrere tarannàs, creences, valors, etc. Com a persona autoexigent que sóc –a voltes, fins a nivells malaltissos–, si em pregunteu: què prefereixes, la veritat o la mentida? D’entrada, sempre respondré que la veritat. I ho diré amb una convicció fermíssima. Però també transformar-se és aprendre que no hi ha personatge sense contradicció, per tant, la meva convicció també té fissures, esquerdes per on, de vegades, davant massa patiment, sí que voldria ser enganyada. I què és viure sinó un joc permanent de veritats i mentides, d’il·lusions i fal·làcies? Puc dir que vull la veritat encara que cogui, encara que se m’enquisti a l’ànima i em torturi durant anys, però alhora que demano que les veus alienes em diguin la veritat, jo sóc la primera que m’enganyo en moltíssimes coses. La gran Marina Garcés, al seu darrer llibre, La passió dels estranys, que us recomano moltíssim, ens endinsa amb mestratge a la filosofia del concepte d’amistat. Fa uns dies, en una entrevista que li feren, deia que si els amics sempre ens diuen que ho fem tot bé, malament. No podia sentir-me més identificada amb aquella afirmació. Les meves amistats saben que la meva obsessió per ser justa amb qualsevol tema sovint em porta a dir-los: vull la veritat. I si m’heu de dir que considereu que estic fent alguna cosa malament, si us plau, digueu-m’ho. Fa temps que vaig desestimar les relacions personals que serveixen només per a fer la gara-gara; d’aquests vincles, no se’n treu res de profund; només un gaudi efímer, una companyia lleugera i caduca. Els demano sinceritat, als qui m’envolten, però la sinceritat no sempre és la veritat. Un pot ser sincer i no dir la veritat sobre uns fets. Perquè, com passa amb les opinions, també les sinceritats venen determinades per les vivències personals, però oferir espai a la sinceritat és obrir camí a la veritat, perquè, al meu entendre, la veritat, moltes vegades està feta de molècules de diferents veritats. Un capítol a part mereixen els sincericidis, bastant característics dels narcisistes. Aparta’t de qui a la tercera frase es vanti de dir sempre la veritat. Mentida. Si una cosa és inherent a la sinceritat, a la veritat dita, és la responsabilitat. Ser sincer sense cura és, segons com, pitjor que alçar una mentida pietosa per no ferir. Amb el temps m’he adonat que la veritat la cerco més en els temes profunds que en les coses més trivials. Vull saber què penses de mi. T’escolto i m’empasso les crítiques, sobretot, dels qui respecto i estimo, però alhora puc enfonsar-me si un dia et demano si em trobes guapa i em dius que no del tot. Homo contradictorius.
En tot cas, i tornant a l’aforisme amb què encetava l’article d’avui, sempre al meu equip aquells qui persegueixen el complex anhel de corregir-se, de millorar, de tornar-ho a provar. Fail again, fail better, que deia Beckett. I entre fracàs i fracàs, anar vivint, anar resolent, per no estar mai resolts, i tot plegat, si pot ser, fent el mínim mal als altres, i a nosaltres mateixos.