Els treballadors de Ryanair denuncien un boicot contra l’exercici del dret de vaga

Normalitat a l'aeroport de Barcelona el primer dia de vaga a Ryanair

VilaWeb
ACN
24.06.2022 - 12:35
Actualització: 24.06.2022 - 21:52

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La portaveu del sindicat USO i representant del personal de cabina de Ryanair, Lidia Arasanz, ha denunciat un boicot contra el dret de vaga dels treballadors. Avui els taulells de Ryanair a tots els aeroports de l’estat espanyol operaven amb aparent normalitat i no hi ha hagut ni una sola cancel·lació. Arasanz ha criticat que Ryanair hagi enviat una carta de serveis mínims a tots els treballadors, “sigui per a operar un vol, sigui per a estar de guàrdia a casa seva”. La portaveu del sindicat ha dit que denunciarien aquesta pràctica davant la justícia i que a més vulnerava els serveis mínims fixats pel govern espanyol. Arasanz també ha demanat ajuda a l’estat espanyol i l’ha instat a no mirar cap a una altra banda.

Els poc més de 900 vols que han de sortir avui de l’aeroport de Barcelona operen amb normalitat. A l’aeroport de Girona, s’ha cancel·lat un vol amb destí a Brussel·les dels quinze programats.

Malgrat que era el primer dia de la vaga convocada pel personal de cabina de Ryanair per reivindicar els seus drets laborals, a Barcelona les pantalles encarregades d’anunciar els vols no registren cap cancel·lació. “La vaga l’han tiratda per terra des del primer dia perquè no han donat ni la possibilitat d’exercir aquest dret. […] Avui tots els treballadors han de treballar, ningú té dret de fer vaga”, ha criticat Arasanz.

Els serveis mínims fixats pel govern espanyol variaven entre el 36% i el 80% segons la distància i el transport alternatiu. Arasanz ha denunciat que aquests percentatges no s’han respectat i l’empresa ha valorat tots els vols de Ryanair amb tripulació espanyola com a serveis mínims.

Segons que ha anunciat Arasanz, els treballadors mantenen la convocatòria de vaga per al 25, 26 i 30 de juny i 1 i 2 de juliol. A més, també han explicat que tornarien a denunciar les pràctiques de la companyia irlandesa, cosa que ja van fer durant les vagues del 2018 i 2019 i en què les sentències judicials van reconèixer que havien vulnerat els drets dels treballadors.

“Una vegada més passa igual.” En aquest sentit, Arasanz ha demanat que el govern espanyol deixés de “mirar cap a una altra banda”. La portaveu del sindicat ha defensat que les companyies espanyoles respectaven la legislació i s’ha demanat per què deixen que Ryanair no la respecti. Considera que és “guerra contra Goliat”. I per això ha reclamat ajuda als governs espanyol i català: “No volem ser treballadors de tercera, volem els mateixos drets que qualsevol treballador de l’estat espanyol, ni més ni menys.”

La vaga de tripulants de cabina arriba en un moment de conflicte sindical a l’empresa. Els sindicats USO i Sictpla, que fins ara eren els més representatius, negociaven de feia mesos un nou conveni col·lectiu per als tripulants de cabina. Enmig de les converses, Ryanair va anunciar un acord amb un altre sindicat, CCOO, que l’empresa va titllar d’històric. Per la seva banda, Arasanz ha criticat que un sindicat sense representació pugui tancar cap acord.

La vaga s’estén per Europa

La vaga de tripulants de cabina de Ryanair d’aquest cap de setmana s’estendrà a Bèlgica, Portugal, França i Itàlia. Les aturades coincideixen en una situació de caos aeri en aeroports com ara el de Gatwick, a Londres, i el de Schiphol, a Amsterdam, on falta personal per a poder fer totes les operacions previstes. A Bèlgica i Portugal la vaga també és prevista per als dies 24, 25 i 26 de juny. A l’estat francès tan sols es farà el 25 i el 26 de juny, mentre que a Itàlia únicament el dissabte 25 de juny.

Fonts sindicals apunten que Ryanair ha decidit de cancel·lar tots els vols operats a Bèlgica perquè no s’han decretat serveis mínims.

Compensacions

D’acord el reglament europeu, si la companyia aèria cancel·la el vol, o bé té un endarreriment de més de cinc hores, els usuaris poden escollir entre la devolució de l’import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu.

L’Agència Catalana de Consum recorda que, si opten pel transport alternatiu, Ryanair els ha d’oferir, de franc, menjar, beguda i, si cal, sistemes de comunicació fins la nova sortida. A més, si la sortida és l’endemà o dies més tard, els afectats també tenen dret d’allotjament, amb els desplaçaments inclosos.

La normativa comunitària també preveu compensacions econòmiques en cas de cancel·lacions o endarreriments de 3 hores o més, que oscil·len entre els 250 euros i els 600 segons la distància.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes