Obre el túnel de les Glòries, tretze anys després i amb moltes polèmiques

La boca en sentit Besòs comença a funcionar aquesta matinada · Per circular per l'altra, els conductors encara s'hauran d'esperar uns mesos més

VilaWeb
Blai Avià i Nóvoa
06.11.2021 - 08:59
Actualització: 06.11.2021 - 09:59

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

El túnel subterrani que travessa la plaça de les Glòries, a Barcelona, ha començat a funcionar avui a les 6.00 en sentit Besòs. Unes hores abans, la Guàrdia Urbana ja ha començat a desviar el trànsit de la plaça perquè els operaris enllestissin la nova configuració viària. L’obertura de l’altra boca del túnel, en sentit Llobregat, es preveu per a principi de l’any vinent.

Un túnel que ha encadenat molts endarreriments

La inauguració marca un nou endarreriment en les obres. La darrera previsió de l’Ajuntament de Barcelona era que les obres havien d’acabar el setembre proppassat. De fet, la boca encarà no és del tot acabada: hi manquen feines menors com el condicionament de les voreres. Aquest és tan sols un dels diversos contratemps que les obres han tingut al llarg de la seva dilatada i turbulenta història, que inclou endarreriments, canvis de projecte i fins i tot una mort.

El 2008 comencen a enderrocar l’antiga anella viària

La construcció va començar fa gairebé una dècada i mitja, l’any 2008, quan el batlle de Barcelona d’aleshores, Jordi Hereu, va inaugurar l’enderrocament de l’antiga anella viària, que els veïns havien batejat amb el malnom de Scalextric. La previsió original de l’Ajuntament de Barcelona era d’enllestir l’enderrocament l’any 2013, però la crisi econòmica va forçar les autoritats municipals ajornar-lo. El consistori de Xavier Trias fins i tot va proposar, tot al·ludint a les mancances pressupostàries, de renunciar a la reforma. Finalment, va accedir a prosseguir amb les obres, que no van començar fins el febrer del 2014.

Amb l’arribada de Colau, s’aturen les obres del túnel

La construcció del túnel no va començar fins l’abril del 2015, setmanes abans de l’elecció d’Ada Colau com a batllessa. Amb Colau, els entrebancs continuen i es multipliquen. Un dels més sonats va arribar l’any 2017, quan l’ajuntament va aturar unilateralment les obres i va rescindir el contracte amb les constructores, a qui acusava d’irregularitats. Les obres es van reprendre gairebé un any més tard, i van tornar els embolics: aquell any mateix, el consistori va presentar dos informes contradictoris sobre l’adjudicació d’un contracte d’obres sota sospita de pertànyer a la trama del 3%. Un dels informes, elaborat pel tinent batlle Jaume Asens, deia haver-hi trobat indicis d’irregularitats; l’altre, signat per la regidoria d’urbanisme de Janet Sanz, no hi trobava cap anomalia.

La pandèmia torna a endarrerir la inauguració del túnel

La data d’acabament es va fixar a principi d’enguany, però l’arribada de la pandèmia va fer aturar les obres un temps i l’obertura es va ajornar a aquesta tardor. Tràgicament, aquest estiu les obres es van emportar una vida quan un operari va caure d’una altura d’uns quatre metres mentre treballava al mur central del costat Besòs.

Tretze anys, nombrosos retards, dos informes i una mort després, la boca en sentit Besòs del túnel de les Glòries serà oberta al trànsit. Però per circular per l’altra, els conductors encara s’hauran d’esperar uns mesos més.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies