“Som a Espanya i m’has de parlar en espanyol”: nou cas de discriminació lingüística als trens del País Valencià

Plataforma per la Llengua denuncia que dues treballadores de l'estació de Xàtiva es negaren a atendre un client perquè s'hi adreçà en català

VilaWeb
Entrada de l'estació de Xàtiva. Fotografia: Plataforma per la Llengua.
Redacció
29.09.2022 - 18:22

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Plataforma per la Llengua ha denunciat una nova agressió lingüística a la xarxa ferroviària valenciana. El cas va succeir el passat 14 d’agost, quan la víctima es dirigí a la finestreta de l’estació de Xàtiva per a comprar un bitllet i una treballadora es negà a vendre-li’l per haver-s’hi adreçat en català, tot responent-li, en castellà: “Som a Espanya i m’has de parlar en espanyol.” L’afectat explicà aleshores que preferia continuar en valencià i que tenia dret a fer-ho, però la treballadora li respongué que, si no li parlava en castellà, no podria atendre’l. Una segona empleada intercedí aleshores en la discussió per a repetir el missatge de la seva companya, també en castellà: “Som a Espanya i m’has de parlar en espanyol.”

L’usuari va presentar aleshores una queixa al Servei d’Atenció al Client de Renfe exposant el seu cas i demanant que se’n sancionés els responsables, tot citant els articles de les diferents normatives i lleis que emparen el seu dret a poder expressar-se en català. Quatre dies més tard, el Servei de Postvenda de Rodalia València li respongué que l’operadora està “especialment sensibilitzada respecte de l’acompliment i el respecte de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià”, però excusà les treballadores tot al·legant que, com que l’empresa opera en tot l’estat espanyol, és possible que no fossin valencianes i, per tant, desconeguessin el català. L’afectat ha presentat també una reclamació al Defensor del Poble adjuntant la resposta de Renfe al seu cas.

En vista del cas, Plataforma per la Llengua ha remés una carta a José Enrique Cortina, gerent del Servei Públic de Renfe al País Valencià, en què l’entitat expressa el seu malestar pel greuge que va patir l’usuari, i l’informa del desconcert i perplexitat generats per la resposta de l’operadora ferroviària a l’afectat. La carta, signada pel delegat de Plataforma per la Llengua al País Valencià, Antoni Royo, palesa que la resposta de Renfe al cas suposa “un gravíssim i intolerable desconeixement de la normativa aplicable” i insta l’operadora a revisar la queixa de l’usuari per tal que rebi una resposta ajustada a la normativa lingüística vigent.

Aquest no és pas l’únic del qual té constància Plataforma per la Llengua a la xarxa ferroviària valenciana. I és que l’organització ha registrat i denunciat desenes de casos de discriminacions de Renfe als catalanoparlants. Darrerament, un usuari dels trens Alvia i Euromed de Barcelona a València posà en coneixement de l’entitat que els bitllets, la senyalització interna dels trens, la carta de la cafeteria i els comunicats puntuals per megafonia solament estan disponibles en castellà. La legislació actual, com bé recorda l’entitat, obliguen Renfe a oferir aquestes comunicacions també en català.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes