Aquest Nadal no hi haurà anuncis sexistes de joguines a la televisió

  • Les principals empreses de joguines s'han compromès a no emetre anuncis infantils basats en prejudicis de gènere

VilaWeb
Redacció
30.11.2022 - 21:40
Actualització: 01.12.2022 - 21:00

Avui entra en vigor el nou codi deontològic sobre la publicitat no sexista de joguines, de manera que els anuncis infantils no podran basar-se en estereotips de gènere que associïn els jocs de tasques domèstiques, bellesa i cura amb les nenes i d’acció, activitat física o tecnologia amb els nens. Ho estableix el nou codi d’autoregulació signat a l’abril pel Ministeri de Consum espanyol, el sector publicitari i de les joguines per als anuncis de nova producció adreçats a menors de quinze anys. Els anuncis ja emesos tindran marge per a adaptar-se fins d’ací a un any, el primer de desembre de 2023. El codi no és pas de compliment obligat, sinó un compromís de les empreses membres de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines.

El nou codi d’autoregulació substitueix el del 2015 i té 64 normes. S’hi destaquen les destinades a promoure una imatge plural i lliure d’estereotips entre els menors. Per això es prohibeix la caracterització de les nenes amb connotacions sexuals o que evoquin l’afany d’agradar al sexe masculí, i s’evitarà l’associació exclusiva de tipus de joguines diferents amb gèneres concrets.

A més, els anuncis hauran d’utilitzar el llenguatge anomenat inclusiu i les joguines no es presentaran sota la indicació expressa o tàcita que són per a un gènere en concret, ni es faran associacions de colors. Quan a l’anunci apareguin diversos infants, no podran ser d’un únic sexe.

També s’estableix que la publicitat no podrà incloure imatges ni situacions que puguin fomentar la violència o situacions d’assetjament escolar.

Publicitat clara

El codi també estableix que els anuncis hauran de descriure els productes de manera clara i comprensible per als menors d’edat, i que presentaran les aptituds positives que cada joguina pot aportar, com ara la creativitat, el desenvolupament físic i intel·lectual, la sociabilitat i l’empatia.

A banda, per a oferir informació veraç sobre les característiques de les joguines, els anuncis hauran d’incorporar pictogrames que mostrin gràficament qüestions relatives al muntatge, preu o necessitats tècniques. Els pictogrames hauran d’ocupar, pel cap baix, un 7% de la pantalla, s’hauran de mostrar a la part superior esquerra sempre que sigui possible i, si més no, duraran dos segons en pantalla.

El codi que entra en vigor avui també ha d’evitar la confusió dels infants sobre les característiques de les joguines anunciades, amb mesures com la prohibició d’intercalar imatges reals i de ficció animada, o bé que en les joguines estàtiques que es mostren en moviment es vegi també la mà que les mou. Tampoc no es permetrà que es digui que els adults que comprin les joguines són millors o més generosos, ni es relacionarà la compra d’un producte amb una acceptació social més gran de l’infant, ni s’incitarà a l’acumulació compulsiva de joguines.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any