Quina és la situació actual de la lluita contra l’ampliació del port de València?

  • La Comissió Ciutat-Port ha convocat una manifestació avui a les 18.30, a l’Albereda de València

VilaWeb
Laura Escartí
30.05.2024 - 21:40

Avui els ciutadans del País Valencià tornaran a eixir al carrer per a manifestar-se contra l’ampliació nord del port de València, una obra que tindria unes greus repercussions ambientals, especialment sobre el llac natural de l’Albufera i les platges del sud, però també sobre la qualitat de l’aire. La Comissió Ciutat-Port ha convocat la marxa, que partirà a les 18.30 de l’Albereda, al pont de les Flors, i acabarà a la plaça de l’Ajuntament.

La mobilització no tindrà sols un caràcter reivindicatiu i de denúncia, sinó que també servirà per a celebrar l’última victòria judicial contra el projecte d’ampliació. A principi de maig, el Tribunal Superior de Justícia de Madrid va anul·lar una resolució del 30 de març de 2021 que donava la potestat a l’Autoritat Portuària de València (APV) per a decidir si calia una nova declaració d’impacte ambiental (DIA) o no –la Comissió considera caducada l’actual perquè és del 2007. Ara l’òrgan substantiu torna a ser Ports de l’Estat.

“L’Autoritat Portuària de València es va atribuir la condició de jutge i part. Nosaltres sempre hem denunciat que Ports de l’Estat, que depèn del Ministeri de Transport i del Ministeri de Medi Ambient, eludien les seues obligacions”, explica Antonio Montiel, membre de l’equip jurídic de la Comissió Ciutat-Port. Com que encara s’hi podia presentar un recurs de cassació en contra, esperaven que el Ministeri de Transport espanyol, amb Óscar Puente al capdavant –que ja va donar el vist-i-plau al projecte d’ampliació–, recorregués contra la sentència, però els han notificat que s’hi conformaran. Això, a parer de Montiel, avala la seua posició.

La Comissió és optimista, perquè considera que aquesta sentència obliga Ports de l’Estat a pronunciar-s’hi. “No n’hi ha prou d’estar-hi a favor o en contra. Aquest pronunciament de Ports de l’Estat ha de ser raonat. No és una declaració de voluntat, és una decisió administrativa que ha de ser raonada jurídicament i s’ha de sostenir en arguments ambientals”, diu Montiel. Creu que sí que demanaran una nova DIA, però recorda que aquesta decisió administrativa serà, al seu torn, susceptible de recurs. És a dir, si Ports de l’Estat decideix de no demanar una nova DIA i la Comissió considera que no hi ha una justificació adequada, tornarà a actuar legalment.

Un projecte en vies judicials

A més, hi ha dos procediments judicials més oberts al Tribunal Superior de Justícia valencià. Un té a veure amb l’aprovació del projecte tècnic per a fer l’obra civil. És a dir, el moll, una esplanada de prop de 140 hectàrees, equivalent a tot el centre històric de València. La Comissió considera que era incomplet perquè li faltaven dades, i que no responia a la DIA. “Entre altres coses, perquè nosaltres continuem dient que fa falta una nova declaració d’impacte ambiental. I, en aquest sentit, la sentència del TSJ de Madrid abona la nostra posició”, diu Montiel.

Segons que explica, l’únic que havia aportat l’APV era un certificat d’una treballadora que deia que no calia una nova DIA. “Una persona contractada laboralment no pot certificar res perquè no té aquesta capacitat legal; en tot cas seria una opinió, no un certificat. Però, deixant de banda això, no té trellat perquè el Tribunal ja ha dit que no pot ser l’autoritat portuària qui decidisca sobre si cal o no cal una nova declaració, sinó que ha de ser Ports de l’Estat”, assenyala. La Comissió ha aportat la sentència del TSJ de Madrid com un element addicional de suport dels seus arguments.

Malgrat que el projecte es troba en un procediment judicial, l’APV va aprovar el plec de condicions per a licitar les obres d’ampliació del moll de contenidors per un import de 660 milions d’euros. La Comissió Ciutat-Port va presentar un contenciós contra aquest acord de licitació. També va sol·licitar la suspensió cautelar de la licitació de les obres adduint que, si no es fes així, es podrien arribar a adjudicar unes obres d’un projecte que és objecte de recurs, però el tribunal la va rebutjar.

Ara, la plataforma ciutadana denuncia que ja s’han presentat ofertes i valora la possibilitat de demanar la suspensió del procediment de licitació. Segons que explica Montiel, si hi ha una adjudicació i després els tribunals els donen la raó, es generaria un dret d’indemnització a favor de l’empresa adjudicatària que acabarien pagant tots els ciutadans, perquè és un organisme públic. “El que ha caracteritzat l’actuació de l’autoritat portuària durant tot aquest temps és una política de fets consumats. No s’atura mai a reflexionar ni a debatre les qüestions que nosaltres anem plantejant o que, fins i tot, es porten als tribunals”, diu.

I encara hi afig una altra irregularitat, referent a la multinacional MSC, adjudicatària provisional de l’explotació de l’ampliació del port. Recorda que aquesta condició no es pot mantenir indefinidament i que, si no s’arribàs a fer l’ampliació o si s’ajornàs l’execució de l’obra per a fer una nova DIA, caldria fer una convocatòria pública nova. “Per tant, ningú no garanteix a MSC que un dia puga arribar a explotar l’ampliació. Si el port, en un moment determinant, siga pressionat per MSC o siga per la seua dinàmica de política de fets consumats, converteix la situació d’adjudicatari provisional expectant de MSC en una adjudicació definitiva, nosaltres hi recorrerem en contra, perquè eixa condició no és eterna”, diu.

El tauler polític

Un dels ferms detractors de l’ampliació del port de València era Joan Ribó. Com a batlle, formava part del consell de l’APV, on aportava la veu crítica enfront dels interessos dels empresaris com Vicent Boluda. Amb les eleccions del 28 de maig de 2023, Compromís va perdre la batllia de la ciutat. La nova batllessa del PP, María José Catalá, juntament amb el nou president de la Generalitat del mateix partit, Carlos Mazón, seguint la línia dels interessos econòmics empresarials, van empènyer àrduament a favor de l’ampliació.

Van traslladar la qüestió a Madrid, i la presidenta d’aquesta comunitat, Isabel Díaz Ayuso, també del PP, va arribar a dir que “el port marítim de Madrid és el de València”. Aquell mateix dia, després del primer debat sobre l’amnistia, el PSOE va donar suport a l’ampliació del port al congrés espanyol. Arran d’una proposició no de llei del Partit Popular, els socialistes van proposar una esmena que va ser acceptada. El text inicial del PP considerava l’ampliació “com a element estratègic per a l’economia i competitivitat de la ciutat de València, de la Comunitat Valenciana i d’Espanya”. La moció socialista afegia: “Tenint en compte que es tractarà d’una terminal ambientalment sostenible i neutra en termes d’emissions.”

La polèmica va esclatar i van sorgir les friccions entre els antics membres del govern del Botànic. El compte del PSPV va fer un piulet en el qual deien: “No som una colònia de Madrid.” A això, el compte de Compromís va respondre: “El tuit, molt bé, però a l’hora de votar per protegir l’Albufera, el litoral valencià i la nostra salut vos comporteu com una colònia de Madrid.” L’endemà passat, el ministre de Transports espanyol, Óscar Puente, visitava el port de València i anunciava l’aprovació de l’ampliació nord mentre brindava amb els dirigents valencians.

 

“Pensem que el PP serà fidel a les seues arrels i als seus patrons empresarials, i intentarà dur endavant l’obra de qualsevol manera. I compta, efectivament, amb la complicitat d’un PSOE que s’ha llevat una miqueta la careta perquè vol mantenir els seus compromisos amb el sector empresarial i no vol crear un enfrontament entre el govern de la Generalitat i el govern de Madrid. No els interessa donar arguments reivindicatius al PP de Mazón per a obrir un front addicional”, diu Montiel.

També troba contradictori que Mazón reivindique de l’estat espanyol una intervenció més directa per a garantir cabals ecològics per a l’Albufera i el sanejament del llac, mentre espenta una actuació d’ampliació portuària que l’afectarà greument. “Però el PSOE, en aquest moment, no vol obrir un altre front. I ací té un comportament equívoc. Ho hauria d’aprofitar per a ser més exigent en les obligacions recíproques de l’ajuntament i la Generalitat pel que fa a la protecció i conservació del llac i, al final, no deixa de caure en el parany de sempre de la reclamació de més inversions i més formigó. I això que s’ha demostrat que el formigó és un problema que després té un impacte molt advers en la línia de costa i que no es pot remeiar tan sols descarregant arena una vegada cada dos anys o tres. Això s’ho emportaran els temporals. S’han de donar solucions estructurals, com no continuar saturant la línia de costa, siga amb noves urbanitzacions o siga amb ampliacions portuàries com aquesta”, diu.

De fet, una mostra més dels interessos del Partit Popular a favor de l’empresariat va ser la censura dels anuncis publicitaris que la Comissió Ciutat-Port havia contractat al transport públic de València per a promocionar la manifestació contra l’ampliació.

La manifestació com a demostració de força

La mobilització contra l’ampliació del port arriba en plena campanya de les eleccions europees del 9 de juny. Tot i que la Comissió assegura que no ha estat premeditat, reconeixen que la data els va molt bé. S’ha creat una xarxa entre un seguit de ciutats europees amb port que tenen problemes semblants, especialment el turisme en massa de creuers, però també als ports de mercaderies. Recentment, va haver-hi una reunió a València on es van continuar teixint aliances.

“Hi ha una desconnexió molt important entre els objectius de conservació que tenim marcats a la Unió Europea i la realitat a la qual ens enfrontem. Els ports fan qualsevol martingala per a passar per damunt de totes les directives i els objectius climàtics i de conservació per continuar disputant el mercat a les navilieres i les multinacionals”, diu Pau Monasterio, portaveu de la Comissió Ciutat-Port.

Per ell, la sentència del TSJ de Madrid no tan sols és una victòria contra l’ampliació del port de València, sinó també per a les altres ciutats amb problemes pareguts. “La conseqüència que té la sentència és forçar-los a prendre decisions, d’acord amb allò que marquen els reglaments, perquè provaven d’eludir la qüestió tan silenciosament com fos possible”, diu. Per a Montiel la manifestació d’avui també és una demostració de força: “Nosaltres sempre hem compaginat la lluita jurídica als tribunals amb la sensibilització i la mobilització social.”

“Enguany som capital verda europea, i no pot ser que en una capital verda passe açò, que es conspire des de l’estat i des de la Generalitat per dur a terme un projecte que sabem que serà la sentència de l’Albufera. I s’ha de dir ben alt i ben clar”, afig Monasterio. Diu també que la qüestió de l’ampliació ha mobilitzat un ampli espectre de la població: “Cada vegada hi ha més electors de partits polítics que en principi eren partidaris de l’ampliació, que sabem que estan en contra.” De fet, espera que es doble la xifra de manifestants de la mobilització del juny passat, a la qual van assistir prop de deu mil.

Una novetat respecte de manifestacions anteriors és que s’hi incorporen els treballadors portuaris. Representants dels estibadors i de les empreses que ara treballen en la terminal pública del port acompanyaran la Comissió, per denunciar que l’automatització que implicaria l’ampliació destruiria més de cinc-cents llocs de faena.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor