L’ampliació del port de València, una partida que es juga a Madrid

  • Avui el ministre de Transports espanyol visita el port de València

VilaWeb
Laura Escartí
13.12.2023 - 21:40

“El port marítim de Madrid és el de València.” Així es va pronunciar Isabel Díaz Ayuso, la presidenta de la Comunitat de Madrid, en la cimera empresarial organitzada dimarts per la Fundació Conexus al Casino de Madrid, en què també va participar el president de la Generalitat, Carlos Mazón. Ambdós van reivindicar l’ampliació nord del port com una actuació estratègica per a Madrid i el País Valencià, mentre fora alguns representants de la Comissió Ciutat-Port s’hi manifestaven en contra.

Aquella mateixa vesprada, i després del primer debat sobre l’amnistia, el PSOE també va donar suport a l’ampliació del port al congrés espanyol. Arran d’una proposició no de llei del Partit Popular, subscrita pels tretze diputats valencians del partit, els socialistes van proposar una esmena que va ser acceptada. El text inicial del PP considerava l’ampliació “com a element estratègic per a l’economia i competitivitat de la ciutat de València, de la Comunitat Valenciana i d’Espanya”. La moció socialista afig: “Tenint en compte que es tractarà d’una terminal ambientalment sostenible i neutra en termes d’emissions.” Per a Antonio Montiel, membre de l’equip jurídic de la Comissió Ciutat-Port, aquesta esmena no té cap validesa perquè és simplement retòrica. És a dir, no es pot considerar cap exigència, sinó que es dóna per fet que serà sostenible, sense cap garantia que acabe essent-ho.

Belén Hoyo, diputada del PP, va ser la defensora de la iniciativa, i va criticar que continuàs aturada, a parer seu, per una qüestió política i no tècnica. Per una altra banda, el diputat socialista Vicent Sarrià va justificar l’esmena perquè, assegurà, el PP va difondre una faula que deia que aquest projecte restava condicionat als pactes d’investidura. “És evident que això no és així, perquè el govern ha estat clarament en la línia de garantir la sostenibilitat del projecte i aquesta esmena deixa clar el nostre compromís, però millora tècnicament una proposició que no era necessària”, va dir. I alhora remarcà que el seu grup sempre ho ha considerat una actuació estratègica clau.

Àgueda Micó, diputada de Compromís al congrés espanyol, va criticar amb duresa el projecte de l’ampliació del port i els seus socis de govern, que hi donen suport. “Heu de decidir si esteu a favor dels treballadors del port, al costat dels valencians, de la seua qualitat de vida i de la defensa dels nostres espais naturals, o si esteu al costat de PP i Vox, amb la pressió especulativa, amb la destrucció de llocs de treball i amb la depredació del nostre territori”, va dir.

La tensió entre Compromís i el PSPV s’ha intensificat. José Muñoz, secretari d’organització dels socialistes valencians, va dir: “No som ni el port ni la platja de Madrid. Mazón està més preocupat a fer seguidisme d’Ayuso per a mirar de convertir la Comunitat Valenciana en una colònia de Madrid que no a defensar els interessos dels valencians.” En resposta a un piulet del compte del PSPV en què també deien que no eren una colònia, el compte de Compromís va respondre: “El tuit, molt bé, però a l’hora de votar per protegir l’Albufera, el litoral valencià i la nostra salut vos comporteu com una colònia de Madrid.”

Ni València ni Madrid, MSC

Per a Antonio Montiel, l’ampliació del port de València obeeix a una reconfiguració de l’oligopoli que controla el trànsit marítim i als interessos de l’empresa MSC, que en seria la principal beneficiada. “A MSC li interessa un port que funcione poc i només per a ells. En aquesta maniobra per a ser l’operador de referència en diversos ports de les seues rutes, hi guanyen el fet que exclouen els altres operadors. És una operació a gran escala. El problema serà que després dependrem d’MSC i ací són irrellevants les importacions i exportacions valencianes i, fins i tot, les de Madrid. Açò és una partida d’escacs a escala mundial dels quatre grans operadors del món i nosaltres en som només un indret”, explica.

Alhora, assenyala que els empresaris valencians, centrats en la construcció, hi farien negoci, amb l’ampliació. I apunta a l’empresari Vicent Boluda, que és soci d’MSC. “El negoci està en el formigó que hi haurà darrere de totes les obres, que serà la justificació de la inversió”, diu. A més, recorda que l’ex-president espanyol Felipe González és membre del consell administratiu de l’empresa Boluda Towage.

“Lamentem que el partit socialista, amb aquesta mirada madrilenyista que té, done suport a un desgavell com aquest. Entenem que no té una visió territorial, sinó que està al servei de la direcció estatal. I, no ens enganyem, la major part de la direcció del PSOE pensa com Ayuso que el port de València és el port de Madrid. Aquest és el problema. Si hi ha una pèrdua irreparable, com pot ser la del llac de l’Albufera, als madrilenys els és igual, perquè no és el seu territori, no és el seu patrimoni, no és el seu paisatge. Ells tenen la idea del ‘Llevant’ per a fer negocis i vacances. Nosaltres continuarem amb la mobilització social i amb la lluita als tribunals”, diu.

Quina és la situació jurídica?

Ara com ara, l’ampliació del port de València es troba en tres processos judicials diferents. Hi ha un contenciós administratiu interposat davant el Tribunal Superior de Justícia madrileny per la Comissió Ciutat-Port, que té a veure amb una maniobra que va fer el Ministeri de Transició Ecològica espanyol per a donar la potestat de decidir sobre si calia una nova declaració d’impacte ambiental (DIA) o no a l’Autoritat Portuària de València (APV), en lloc de Ports de l’Estat. Com que el recurs encara és pendent de resolució, la potestat la continua tenint Ports de l’Estat.

No obstant això, el desembre del 2022, l’APV va aprovar un projecte tècnic per a fer l’obra civil, que seria una esplanada de prop de 140 hectàrees, equivalent a tot el centre històric de la ciutat. La comissió va presentar un recurs perquè aquest projecte no responia a la DIA, feta el 2007. Altrament, la comissió considera que aquesta DIA no seria aplicable en el context actual d’agreujament de l’emergència climàtica. D’una altra banda, l’APV va aprovar el trasllat del moll de creuers a quatre-cents metres del nucli urbà, cosa que tampoc no era prevista en la DIA. Aquesta mesura també ha estat impugnada davant el Tribunal Superior de Justícia valencià, perquè hom considera que agreujaria les condicions de contaminació aèria per a la població que viu prop del port, ja perjudicada per l’activitat portuària. Tot amb tot, l’última paraula la té el consell de ministres espanyol.

“Segons la lògica jurídica, Ports de l’Estat hauria de pronunciar-se sobre la qüestió ambiental, cosa que eludeix. No pot fer el desentès. I això lleva un requisit fonamental perquè el projecte puga ser aprovat. El ministeri no pot actuar d’ofici, és l’òrgan ambiental que ha de demanar la DIA. En aquest cas, l’òrgan és Ports de l’Estat, i actuen com si ja no hi tingueren res a veure. Infringeixen la llei”, diu Montiel.

Així mateix, Montiel considera que la pressa de l’APV respon a la intenció de dur el projecte endavant en un moment en què els tribunals encara no s’hi han pronunciat. I diu que és una temeritat, perquè després podria generar un dret d’indemnització en favor d’MSC. “Hi hauria un veritable problema si en aquest context s’adjudicara la concessió a MSC, perquè ho pagaríem tots”, diu. A més, els treballadors de la terminal pública de contenidors també han anunciat mobilitzacions per a defensar els llocs de faena que es perdrien si l’ampliació del port anàs avant.

Avui el ministre de Transports espanyol, Óscar Puente, visita el port de València. La Comissió Ciutat-Port ha convocat una acció de protesta i una conferència de premsa a les onze del matí. Montiel ha dit que intentarien abordar-lo per explicar-li els motius de l’oposició a l’ampliació. “El govern espanyol no és tan sols del PSOE, és un govern de coalició. I això obri un marge per a l’esperança que es puga frenar l’operació al consell de ministres. En aquest moment hi ha dubtes jurídics prou contundents perquè, si més no, es reavalue del punt de vista ambiental i també es prenguen en consideració més elements, com el possible balafiament de fer aquesta inversió de centenars de milions d’euros per a després tenir un espai controlat per un únic operador que atén els seus interessos, no l’interès públic”, diu. Per una altra banda, el president de la Generalitat espera que aquesta visita vinga acompanyada de l’anunci definitiu de l’aprovació del consell de ministres.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any