El nom del californià John Roesch segurament que no us sona de res, però si mireu la seva fitxa al banc de dades cinematogràfic IMDb us sorprendrà la inacabable llista de films en què ha participat. N’hi ha més de quatre-cents des de la dècada del 1970, entre els quals la majoria de grans produccions dels últims quatre decennis, de ‘Braveheart’ a ‘Retorn al futur’, passant per ‘Frozen’, ‘Matrix’, ‘La guerra de les galàxies’, ‘Gremlins’, ‘ET’ i ‘Star Trek’. Però no l’hi trobareu en el repartiment d’actors ni en l’equip de direcció, sinó rere la majoria de sons de tots aquests films.

Roesch és un ‘foley artist‘, el nom amb què es coneixen els especialistes a recrear sons i efectes de sala que, per diversos motius, no s’han pogut enregistrar en el moment de filmar una escena.

Recentment, ha obert un estudi sonor a la revista Wired, per a explicar com és la seva curiosa feina i com va fer alguns dels sons característics de coneguts films d’aquests últims quaranta anys:

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.