La mobilitat posa Colau al centre de les crítiques dels candidats de Barcelona

  • Maragall veta la participació del PSC de Collboni en un govern amb ERC i li retreu que és "dependent" de l'estat espanyol

VilaWeb
ACN
16.05.2023 - 06:39
Actualització: 16.05.2023 - 09:19

Les polítiques de mobilitat a Barcelona han enfrontat els candidats de tots els partits amb l’actual alcaldessa, Ada Colau, durant el debat de Betevé. Durant les seves intervencions, PSC i Junts han reclamat que no es vagi “en contra” del cotxe i la majoria de grups han coincidit a criticar el “caos” en la mobilitat. Al seu torn, Colau ha defensat que les “transformacions” com les superilles són “necessàries” i ha assegurat que la pacificació, que promet continuar implementant, dona bons resultats. Pel que fa a pactes, l’alcaldable d’ERC, Ernest Maragall, ha vetat un govern amb el PSC de Jaume Collboni i li ha retret que el partit “ha deixat de ser socialista i catalanista” per ser “dependent” de l’estat espanyol.

La mobilitat al centre del debat

La mobilitat ha estat un dels blocs que més ha enfrontat els candidats, que han retret a l’actual govern municipal el “caos” que asseguren que hi ha. El candidat de Junts, Xavier Trias, ha denunciat que les superilles són “un col·lapse programat” i ha demanat retornar “al sentit comú”. A més, ha criticat l’urbanisme tàctic i ha demanat “lideratge” i que el proper alcalde sigui capaç de “posar-se davant dels ministeris a reclamar el que pertoca a Barcelona”.

Colau, en canvi, ha defensat el model dels darrers anys i tot i que ha admès que les obres són “incòmodes” ha assegurat que “després ningú vol tornar enrere”. Segons ha afirmat, les superilles reben crítiques però “són necessàries i funcionen” i ha subratllat que els comuns han estat els únics que s’han “atrevit” a afrontar la problemàtica de la mobilitat i la pacificació.

Al seu torn, Maragall ha criticat que ara mateix només s’està treballant en la pacificació d’algunes zones de la ciutat i s’ha compromès a fer-ho en tots els districtes. A més, ha proposat fer un pla d’aparcaments que tinguin connexió amb el transport públic per reduir la contaminació.

El número 1 de la llista del PSC, Jaume Collboni, ha proposat cobrir la Ronda de Dalt i fer una rambla verda a Vallcarca si governa. En aquest punt del debat els candidats del PP, Valents i Cs li han recriminat que no ho hagi fet mentre era tinent d’alcaldia. De fet, Colau també li ha retret en diverses ocasions que es faci seva l’obra de govern només “quan li interessa”.

L’alcaldable del PP, Daniel Sirera, ha carregat contra el model d’urbanisme actual i ha acusat Colau de “tornar a fer morir el senyor Cerdà”. El popular ha lamentat que Barcelona és “un caos” i ha criticat que Colau fa servir la ciutat “de laboratori” i els barcelonins “de conillets d’índies”.

En un sentit similar, la candidata de Valents, Eva Parera, ha criticat que amb la projecció de vint eixos verds més, com proposa Colau, s’està anunciant “el gran col·lapse de Barcelona”. Per a Parera una solució per pal·liar la contaminació és instal·lar aparells que depurin i netegin l’aire i que funcionin amb intel·ligència artificial. Per la seva banda, l’alcaldable de Cs, Anna Grau, ha dit que per combatre el canvi climàtic “el primer que cal és canviar el govern sencer” i ha dit que cal que deixin d'”improvisar i mentir”.

Habitatge i turisme

Pel que fa a polítiques d’habitatge, tots els candidats han coincidit que cal fer més habitatge social. Tot i això, mentre que Colau ha tret pit de tenir el parc de lloguer social més gran de l’Estat i ha denunciat que fins ara només s’havia posat “catifes vermelles a l’especulació”, Trias ha denunciat que a la ciutat hi ha “un problema seriós” en relació a l’habitatge i Parera ha acusat Colau de ser una “especuladora”.

A banda, Maragall s’ha compromès a aconseguir 8.000 habitatges de lloguer assequible i protegit, mentre que Collboni ha promès la rehabilitació de 1.200 edificis. Per la seva banda, PP i Cs han aprofitat per carregar contra les okupacions delinqüencials i han assegurat que “surten gratis”.

En el marc del bloc sobre turisme els candidats han aprofitat per contraposar models d’activitat econòmica per a la ciutat. Mentre que Colau i Maragall s’han mostrat partidaris de regular el turisme i, especialment, els creuers davant el seu creixement “insostenible”, Grau, Parera i Sirera han denunciat que amb les limitacions s’està “matant” aquesta activitat i han assegurat que el problema no és el turisme sinó com s’està gestionant.

Collboni, al seu torn, ha demanat turisme demés qualitat i limitar les escales dels creuers, mentre que Trias ha dit que els creuers d’un sol dia “no aporten res” a la ciutat i que per tant cal que siguin de sortida i d’arribada. També ha lamentat que el govern municipal porta “vuit anys despistat” en aquesta qüestió i ha insistit a reclamar lideratge.

Retrets a Collboni per la gestió de la seguretat i millores en neteja

En el bloc relacionat amb la seguretat, tots els candidats han assenyalat a Collboni com a responsable de la gestió i han apostat per més efectius policials. “Lideratge no és dimitir de les pròpies responsabilitats per dedicar-se només a fer campanya”, ha etzibat Colau al candidat socialista, que va deixar les seves funcions al consistori a finals de gener. “Lideratge és ser-hi i donar la cara quan hi ha problemes”, ha afegit. Trias ha qualificat de “desastre” la seguretat a la capital catalana i Maragall ha remarcat la seva proposta de l’alcalde de nit.

En neteja, els alcaldables han coincidit a dir que calen millores. De fet, Colau ha admès que a l’estiu hi va haver “moments de desajust” en alguns barris pel canvi de contracte, que implica diverses empreses i representa un 10% del pressupost del consistori. L’alcaldessa ha assegurat que la situació ha millorat en aquest àmbit i ha situat com a “repte” una major conscienciació cap als ciutadans per no embrutar els carrers.

Es mantenen les incògnites en els pactes

Pel que fa als pactes, s’han mantingut les incògnites sobre quines aliances postelectorals seran viables per poder governar. Maragall ha vetat un govern amb el PSC de Collboni i li ha retret que el seu partit “ha evolucionat en el sentit absolutament invers” del que el candidat socialista ha presumit, el de les alcaldies anteriors a Colau. “L’únic que li queda són el nom i les sigles”, ha etzibat Maragall. “Vostè és el PSC del que jo vaig decidir marxar, perquè va deixar de ser socialista i catalanista”, ha agregat.

Per la seva banda, Collboni ha confiat en ser primera força per una “amplia majoria” i ha garantit un “alcalde inequívocament progressista”. Ara bé, ha evitat concretar amb qui estaria disposat a pactar i ha fixat tres condicions per arribar a aliances: garantir el creixement econòmic, donar suport a polítiques públiques i ser lleials a les institucions de l’Estat.

Colau ha estat la candidata que més ha insistit al candidat socialista per tal que respongués si estava disposat a pactar amb ella, però Collboni ha evitat aclarir-ho. Al seu torn, l’actual alcaldessa de la capital catalana ha remarcat que és “l’única garantia” que el consistori “miri cap a l’esquerra” i ha apostat per un executiu “progressista” com l’actual. Colau ha remarcat que no pactarà amb Trias.

Trias, per la seva banda, també ha descartat un govern amb Colau. “Hem de fer un canvi en aquesta ciutat i l’única garantia es diu Trias per Barcelona”, ha dit. Així mateix, ha indicat que si no guanya no es quedarà com a regidor. “Si jo no soc alcalde no em quedaré escalfant una cadira”, ha asseverat.

Sirera també carregat contra Colau i ha assegurat que farà “el possible i l’impossible” per tal que no torni a ser alcaldessa. El candidat del PPC ja ha avançat que en matèria de pactes no respectarà la llista més votada.

Parera, per la seva banda, s’ha erigit com “l’única formació que no ha de demanar permís a ningú”, i Grau ha posat sobre la taula el bilingüisme, l’oposició a les superilles i combatre l’ocupació com a aspectes destacats a l’hora d’arribar a pactes.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any