Junts i ERC demanen a Illa que intervingui per garantir el català en els actes del papa Lleó XIV

  • Li reclama que faci les gestions necessàries per a garantir una presència adequada del català

VilaWeb
02.06.2026 - 10:44
Actualització: 02.06.2026 - 11:30

Junts i ERC volen que Salvador Illa faci rectificar la Conferència Episcopal Espanyola i el Vaticà i garantir la presència del català durant els actes oficials del papa Lleó XIV a Catalunya la setmana vinent. Ahir es va saber que el missal previst per als actes relegava el català a un paper testimonial i la presidenta parlamentària de Junts, Mònica Sales, ha enviat una carta formal a Illa perquè ho eviti: “No demanem cap concessió ni cap favor, simplement defensem la nostra llengua, com fa qualsevol nació, i el govern ha de ser exemplar i el primer a actuar.” També ho ha reclamat Elisenda Alamany, secretària general d’ERC, en un missatge a X: “Les autoritats catalanes han de treballar perquè el Papa respecti la societat que l’acollirà i la seva llengua.”

Segons el missal, la benedicció de la torre de Jesucrist de la Sagrada Família, moment culminant del viatge, es farà íntegrament en castellà. La decisió no sols és polèmica pel fet de relegar la llengua pròpia de Catalunya en la seva visita al país, sinó també pel caràcter decididament catalanista del seu artífex, Antoni Gaudí.

A la seva carta, Mònica Sales expressa al president de la Generalitat preocupació pel tracte del català i recorda que el 2010, quan va venir el papa Benet XVI, la dedicació de la Sagrada Família va incorporar nombrosos texts i ritus en català. “La comparació és inevitable i permet de comprovar que, en lloc d’anar endavant, hem anat endarrere”, li diu.

Centenari Gaudí

La presidenta parlamentària de Junts també remarca la coincidència de la visita de Lleó XIV amb el centenari de la mort de Gaudí, “una persona altament arrelada al país i a la identitat catalana”: “Això encara fa més dolorós veure com el català, llengua que defensava sempre l’arquitecte de la llum, no té la presència que es mereix a la cerimònia.”

Deixa clar que “la defensa del català s’ha de fer cada dia i en totes les situacions”, però que una ocasió especial, “amb una audiència potencial tan alta”, és un moment que s’ha d’aprofitar per a projectar-lo.

Per tot plegat, demana a Illa que faci gestions amb la Conferència Episcopal Espanyola, amb el cardenal de Barcelona Joan Josep Omella i amb la Santa Seu per  a garantir “una presència del català adequada al reconeixement legal que té la llengua”, tant a la missa i a la benedicció de la torre de Jesucrist de la Sagrada Família, com a la resta d’actes oficials de la visita.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor