27.02.2025 - 18:30
|
Actualització: 27.02.2025 - 19:57
El Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) ha avalat la maniobra del Tribunal Constitucional espanyol (TC) per a impedir el debat i votació de resolucions sobre l’autodeterminació i la monarquia. En la sentència, el TEDH fa seus els arguments de l’estat espanyol i defensa que el TC ja va declarar inconstitucionals resolucions similars abans del 2019, de manera que qualifica la seva actuació de lícita, previsible i proporcionada.
Josep Costa, que va presentar la demanda com a vice-president de la cambra i que intervindrà a La tertúlia proscrita per parlar sobre la qüestió, ha analitzat la sentència i diu que el tribunal “ha comprat el relat d’Espanya sobre unes ‘circumstàncies extremes’ per a justificar la restricció” dels seus drets. “Però només han pogut inadmetre el cas perquè vaig guanyar el judici”, afegeix, i és per això que troba que la sentència marca el camí de les que han de venir. “Si l’argument és que la restricció dels nostres drets va ser proporcional al que fèiem i que amb l’amnistia ja està arreglat, la pròxima vegada cal que ho fem de veritat”, ha dit Costa.
En aquesta línia, diu: “Ja sabíem que un tribunal amb president francès i vice-presidenta espanyola no seria favorable a les nostres tesis”. I afegeix que l’estratègia de la demanda era impedir que poguessin donar la raó a Espanya sense dinamitar el sistema de protecció dels drets humans. “Per això han admès que s’havien vulnerat els nostres drets però s’han inventat que les resolucions vetades poc menys que feien efectiva la independència”, diu Costa.
I acaba: “El que més greu em sap és no haver obtingut resposta sobre la inviolabilitat del parlament. Aquí l’excusa és justament el fet d’haver estat absolt (i la maleïda amnistia, que no s’havia al·legat). Només saben dir que, si al final em condemnen, que hi torni. Caldrà tornar-hi.”
Ja sabíem que un tribunal amb president francès i vicepresidenta espanyola no seria favorable a les nostres tesis. Però si es treuen de la màniga i ens apliquen l’article 155 de la Constitució espanyola, aleshores és legítim preguntar-se qui coi ha escrit aquesta sentència.
(2/6) pic.twitter.com/nhRVtPnAXI— Josep Costa (@josepcosta) February 27, 2025
En la segona de les demandes, presentades ambdues abans del judici, l’estratègia ha funcionat perfectament. Perquè va ser per por a la sentència d’avui que el TSJ ens va absoldre del delicte de desobediència. Aixi queda certificat en la referència que fan a l’absolució:
(4/6) pic.twitter.com/4KZXhL9PuV— Josep Costa (@josepcosta) February 27, 2025
La pitjor part és que aquesta primera sentència marca una mica el camí de les que han de venir. Si l’argument és que la restricció dels nostres drets va ser proporcional al que estàvem fent i que amb l’amnistia ja està arreglat, la propera vegada cal que ho fem de veritat.
(6/6)— Josep Costa (@josepcosta) February 27, 2025