Google

El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

La Comissió Nacional de la Informàtica i les Llibertats (CNIL) ha imposat una sanció de cinquanta milions d’euros a Google en aplicació del Reglament General de Protecció de Dades de la Unió Europea (RGPD) per la seva falta de transparència, la informació insatisfactòria proporcionada i la falta de consentiment vàlid per a la personalització de publicitat.

Es tracta de la primera ocasió en la qual la CNIL multa amb la sanció màxima prevista en el nou reglament europeu, assenyalant que la gravetat de la mateixa es justifica per la gravetat de les deficiències observades, que es refereixen a principis essencials del RGPD com la transparència, la informació i el consentiment.

L’autoritat francesa va obrir una investigació el passat mes de juny després de les reclamacions col·lectives presentades per les associacions None Of Your Business (NOYB) i La Quadrature du Net (LQDN), en què acusaven el cercador de no tenir una base legal vàlida per processar les dades personals dels usuaris dels seus serveis, en particular respecte a la personalització de la publicitat.

En el context de les seves perquisicions, la CNIL va realitzar un control en línia el setembre del 2018 amb l’objectiu de verificar el compliment de la Llei de Protecció de Dades i RGPD en el processament de dades personals per Google, concloent que la companyia confia en el consentiment dels usuaris per processar les seves dades amb finalitats de personalització.

En aquest sentit, l’autoritat va destacar que ‘el consentiment de l’usuari no està suficientment informat’, ja que la informació sobre el tractament de les dades es troba diluïda en diversos documents i no permet a l’usuari prendre consciència de la seva magnitud.

Així mateix, la institució va jutjar que el consentiment obtingut no és específic i no ambigu, assenyalant que el mètode emprat porta a l’usuari a donar el seu consentiment en bloc, per a totes les finalitats perseguides per Google (personalització de la publicitat, reconeixement de veu, entre altres).

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.