Fenomen espectacular: aquests dies es podran contemplar més planetes que mai al cel

  • D'oest a est, es podran veure Saturn, Venus, Júpiter i Mart a simple vista

VilaWeb
20.01.2025 - 21:40
Actualització: 20.01.2025 - 21:45

A partir d’avui es podrà veure al cel del vespre un fenomen espectacular: sis planetes del sistema solar en línia recta, com si estiguessin alineats. Efectivament, semblarà que ho estiguin, tot i que tan sols serà un efecte òptic. Els planetes sempre apareixen al llarg d’una línia al cel, però és poc comú de veure quatre planetes brillants o cinc alhora. Això que fa aquest fenomen tan especial. I no és tot: el 28 de febrer, Mercuri s’afegirà als altres planetes, i se’n podran veure set d’alineats al cel. Això és tan poc comú, que no tornarà a passar fins el 2492.

Gener, un mes especial per a l’observació planetària

Avui, els planetes seran molt ben emplaçats en un mateix costat del Sol, de manera que els podrem veure alhora. D’oest a est, a simple vista observarem Saturn, Venus, Júpiter i Mart. Urà i Neptú tan sols seran visibles amb l’ajuda d’un telescopi.

Aquesta “alineació planetària” es pot veure durant tot el mes de gener, però a l’hemisferi nord, avui serà el millor moment per a observar-ho. Per gaudir del fenomen, caldrà esperar que es pongui el sol. Segons els experts, entre les 20.30 i les 23.30 serà la millor franja per a buscar els planetes al cel. Primer es veuran Venus, Saturn i Neptú, i després Júpiter i Urà, seguits de Mart, just abans de l’alba.

Tot i que l’alineació visual de tots sis planetes (quatre a ull nu) tindrà el moment de màxima observació aquesta nit, el mes de gener ofereix un espectacle astronòmic constant. Concretament, a mitjan gener (17 i 18 de gener) Venus i Saturn van arribar a l’acostament màxim. Això vol dir que al voltant d’aquests dies se’ls ha pogut veure més a prop que mai, malgrat que realment són a centenars de milers de quilòmetres en l’espai.

Una altra dada important és que Mart es col·locarà durant tot el mes de gener exactament al costat oposat de la Terra respecte del Sol. És a dir, que serà el moment en què serà més a prop del nostre planeta i, per tant, es veurà més gros i brillant. Aquesta “oposició” de Mart respecte de la Terra passa, aproximament, cada dos anys.

28 de febrer, un dia apoteòsic

Però el moment més espectacular encara ha d’arribar. Serà el 28 de febrer, moment en què es podran veure set planetes del sistema solar en línia, atès que Mercuri s’afegirà als altres sis que ja haurem pogut observar. És tan poc comú presenciar un moment com aquest, que no es tornarà a repetir fins el 2492. Aquest fenomen es podrà veure durant pocs dies; a tot estirar, serà visible del 25 de febrer al 2 de març, segons el punt del planeta en què s’observi el cel. Mercuri tan sols s’alinearà un grapat de dies, perquè, a principi de març, al costat de Saturn i Neptú, ja serà massa prop del Sol per a ser visible.

El perquè del fenomen

Els vuit planetes principals del sistema solar orbiten al voltant del Sol en el mateix pla, i tots a diferents velocitats. Mercuri, el planeta més a prop del Sol, completa una òrbita (equivalent a un any per al planeta) en 88 dies. A l’altre extrem, hi ha Neptú, que triga 60.190 dies, uns 165 anys terrestres, a completar una volta al Sol.

Les diferents velocitats dels planetes fan que, a vegades, uns quants es trobin aproximadament alineats al mateix costat del Sol. De la Terra estant, si les òrbites s’alineen correctament, podem veure uns quants planetes alhora al nostre cel nocturn.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor