“Geomètrics 200”, l’espectacle de drons que s’estrena en primícia per la Mercè

  • Flock Drone Art explica com s'ha dissenyat "Geomètrics 200", que es farà avui a les 22.00 a la platja de l'Espigó del Gas de Barcelona

VilaWeb
Una imatge del simulacre de 'Geomètrics 200'. Fotografia: Flock Drone Art
Redacció
23.09.2023 - 21:40

Geomètrics 200” és una de les novetats que més ha sorprès en la programació d’enguany de la Mercè. És un espectacle de drons creat per Flock Drone Art que es farà avui a les deu de la nit i que es podrà veure a la platja de l’Espigó del Gas de Barcelona. 

Fran Arnau, CEO de Flock Drone Art, explica amb entusiasme a VilaWeb que aquesta serà l’estrena en primícia de “Geomètrics 200”, un espectacle creat expressament per a l’ocasió, amb dos-cents drons que sobrevolaran el litoral de Barcelona amb la intenció de dibuixar figures geomètriques de llums i colors, d’aquí el nom.

Procés de creació

El procés de creació de “Geomètrics 200” es resumeix en tres passos, però en realitat és molt més complex que no sembla. Arnau explica que ells mateixos (una dotzena de treballadors) són els qui es fabriquen els drons que utilitzen per als espectacles, uns drons reutilitzables i amb una durada de quatre anys o cinc de vida. Una vegada tenen els aparells construïts, el primer pas és fer el disseny artístic digital, en què es creen les figures geomètriques i les imatges que es volen aconseguir, una tasca supervisada per Ernest Biosca, cap del departament artístic de Flock Drone Art. Posteriorment, es passen les figures a 3D, moment en què es decideix el color de cada peça, com seran els canvis de colors i quina trajectòria haurà de fer cada dron. Una vegada obtingut el resultat, es passa el disseny en 3D a un sistema informàtic per traspassar la informació als drons.

Quan els drons tenen la informació de l’espectacle emmagatzemat, encara falta un pas més: adaptar-lo a la localitat on es fa. Per a això, cal anar físicament al lloc (en aquest cas, Barcelona) per geolocalitzar-los. “Primer, els posem les coordenades dels llocs on han d’anar i, després, corregim l’error d’ubicació. D’alguna manera, és com introduir-los una ruta en un mapa, com un GPS”, explica. És a dir: d’una banda, hi ha el disseny de l’espectacle (figures geomètriques, colors i formes) i, d’una altra, el mapa on es fa. En aquest cas, per exemple, s’estrena a Barcelona, però també es presentarà el darrer cap de setmana de setembre a l’Expodrónica de Madrid. De manera que, quan siguin allà, hauran d’adaptar l’espectacle al mapa de la ciutat.

Quant a les proves d’assaig, Flock Drone Art disposa d’unes carpes que li permet de veure com avança el resultat de l’espectacle. “Sobretot, ho fem per la qüestió artística, perquè a vegades el color que dissenyes a l’ordinador no és exactament el mateix que es veu en directe.” “La part d’informàtica no ens preocupa tant, perquè el marge d’error és mínim, tot i que per protocol estem obligats a provar-ho dues o tres vegades abans.” De fet, segurament uns quants veïns de Barcelona ja han vist les simulacions que han estat fent  aquests dies, abans de la mostra oficial.

Una de les característiques dels espectacles de drons de Flock Drone Art és que tots van acompanyats d’una banda sonora composta expressament per a l’ocasió. Darrere hi ha Zink Man, que treballa paral·lelament amb el departament artístic i informàtic per crear-la, basant-se en el tema de l’exhibició. “És una peça artística completa”, assegura Arnau. En aquest cas, la música pretén de potenciar el joc de llums i colors.

Drons, els substituts dels focs artificials?

Tot i que Arnau considera que, de moment, els espectacles de drons no són pas substituts dels focs artificials, sí que reconeix que tenen molts avantatges. “És una actualització dels focs, és més innovador i pots fer coses molt més boniques, perquè et permet de crear les imatges i els dibuixos que tu vols.” En aquest sentit, Arnau deixa anar que és probable que, al final de l’espectacle d’avui, es vegi alguna imatge que faci referència a la ciutat de Barcelona. “Sempre ens agrada sorprendre els espectadors amb alguna imatge icònica de la ciutat”, tot i que manté la sorpresa per a la nit. També destaca que els drons són un avantatge per al medi, perquè no contaminen: “Amb els drons no hi ha ni contaminació acústica ni de l’aire.”

Per contra, una de les crítiques que més reben és que l’espectacle dura poc. “Geomètrics 200”, per exemple, té una durada de dotze minuts: “El públic ens demana espectacles de vint minuts com a mínim.” Per això ara hi treballen: “Volem crear un nou model de dron que pugui ser més eficient i gastar menys bateria, que és el principal problema dels d’ara.” Tot i això, Arnau anima tots els barcelonins treure el cap a la platja de l’Espigó del Gas per veure en directe “l’estrena mundial d’aquest espectacle”, una de les grans novetats d’aquestes festes de la Mercè.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any