La gran notícia del dia, i una de les grans notícies de l’any, ha estat la primera sentència del cas Gürtel, que condemna per primera vegada un partit, com a estructura, per corrupció. Acredita l’existència d’una caixa de diner negre i condemna l’ex-tresorer del partit Luis Bárcenas a més de trenta anys de presó, i el partit, a pagar una multa de més de dos-cents mil euros per haver-se lucrat de l’activitat criminal de la trama corruptiva. Però avui a primera hora hi ha hagut una altra notícia d’impacte que han publicat –abans no ho fes ni la policia ni cap jutjat– mitjans com El País i El Confidencial, en què s’assenyalaven dirigents independentistes com a responsables d’haver malversat milions d’euros destinats a cooperació a pagar el referèndum de l’1-O. O a pagar ‘el procés’, així, en genèric.

D’aquesta manera ho han presentat d’entrada els diaris esmentats i ho han reproduït alguns altres, com La Vanguardia i El Periódico, i agències de notícies com ara Europa Press, que han publicat teletips dient que la investigació vinculava el suposat desviament de fons al finançament ‘del procés’; uns teletips reproduïts tant per diaris espanyols com catalans; i una versió reproduïda per diaris com l’Ara, La Vanguardia i Nació Digital.

Eren prop de les nou del matí, i faltaven poc menys de tres hores perquè es fes pública la sentència del cas Gürtel. Però en aquell moment tota l’atenció mediàtica es concentrava en els escorcolls i les detencions que es deia que hi havia en edificis i despatxos de diverses entitats, de la Diputació de Barcelona i d’organismes de la Generalitat. D’on sortia la informació? Qui ho deia, que tenia a veure amb ‘el finançament de l’1-O’ o amb el ‘finançament del procés’? Alguns mitjans espanyols, els primers a fer-ho córrer, citaven ‘fonts de la investigació’. És a dir, la policia, i, més concretament, la UDEF; la mateixa unitat de la policia espanyola d’on va sortir un informe fals contra Artur Mas en plena campanya del 2012.

Però, poc després, el TSJC ha fet públic un comunicat sobre el dispositiu, deixant clar que la investigació era secreta, que feia més d’un any que es duia a terme i que tenia a veure amb el desviament ‘d’un mínim de dos milions d’euros en subvencions irregulars en matèria de cooperació al desenvolupament des de la Diputació de Barcelona mitjançant un seguit d’entitats’. Cap paraula sobre el procés independentista.

El País mantenia el titular en què esquitxava ‘el procés’ en aquesta investigació. I parlava de deu milions d’euros defraudats. Però dins la notícia ja explicava que el TSJC no parlava en cap moment del procés, i que era la policia qui sospitava que potser sí que hi havia relació. Poc després, el titular d’El País ha canviat, però ja feia hores que havien fet córrer l’ombra de sospita i la intoxicació; primer, deixant d’afirmar i de donar per bona la vinculació i atribuint-ho a la policia, i després, deixant de fer-ne el vincle. Aquestes són les tres versions del titular:

Una cosa semblant havia passat a La Vanguardia, que també es veia obligada a rectificar una altra informació falsa que havia difós inicialment: la (no) detenció de Francesc de Dalmases, ex-director de la Fundació Catmón i actualment diputat de Junts per Catalunya:

I la vinculació amb ‘el procés’ era explicada finalment d’aquesta manera a El País: ‘Segons les primeres estimacions de la UDEF, almenys 10 milions d’euros mai no van arribar a aquests projectes solidaris, sinó que van servir per al lucre personal i, presumptament, per a finançar el procés. El TSJC atribueix a l’entramat un frau “mínim” de dos milions d’euros i no fa referència a connexions amb el procés independentista.’ I, tot seguit, diu que ‘diversos dels implicats tenen un fort compromís independentista’.

El dispositiu policíac, amb el nom d’operació Estela, respon a la investigació del jutjat d’instrucció número 1 de Barcelona, per presumpta prevaricació, tràfic d’influències, malversació de cabals públics, frau en subvencions i falsedat documental. Aquesta és la informació del jutjat. El ministre de l’Interior espanyol, José Ignacio Zoido, ha comparegut davant els mitjans i ha dit: ‘Serà la policia qui determini si s’han desviat fons destinats originàriament a la cooperació internacional per a finançar el procés independentista.’

Per cert, que Pedro Sánchez ha aprofitat el moment en què es difonien les primeres informacions del dispositiu, quan era entrevistat a la Cadena Ser, per fer també el vincle entre les acusacions de desviament de fons a la cooperació amb el procés independentista. I ho feia destacant la gravetat de voler fer servir diner públic ‘d’ajudes molt necessàries a països que tenen problemes de desenvolupament a finalitats espúries com la defensa de l’independentisme’.

 

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb