Els empresaris demanen una pròrroga per a presentar l’IVA i la seguretat social

El motiu de la demanda és l'allau de baixes de treballadors, que implica un problema organitzatiu generalitzat, cosa que pot originar errades amb conseqüències importants

Jordi Goula
Jordi Goula
20.01.2022 - 18:53
Actualització: 20.01.2022 - 19:53
VilaWeb

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Aquest matí he rebut una nota de la patronal CECOT, que explica hi ha empreses i gestories associades que els demanen una pròrroga de trenta dies, amb caràcter d’excepcionalitat, per a presentar degudament les declaracions d’IVA i els resums anuals, a més de la seguretat social, que s’han d’enviar a final de gener. La causa de tot plegat és l’augment de les baixes de treballadors registrades a les empreses, a conseqüència de la nova onada d’infeccions de covid-19, que aquest mes ha originat un problema organitzatiu generalitzat.

Seguint la petició dels seus associats, la CECOT ha fet arribar per carta als ministeris espanyols d’Hisenda i Funció Pública i d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions el suggeriment de la pròrroga. “El fet és que el nombre de baixes per covid-19 és alt i això pot afectar la presentació de les declaracions, tant si es fa a la seu empresarial, com mitjançant les assessories o gestories on es deleguen aquestes tasques administratives”, addueix Enric Rius, assessor fiscal de la patronal vallesana. “I volem evitar incidències o errades que puguin tenir conseqüències importants a les empreses per incompliments o incorreccions.”

En l’escrit, la CECOT insisteix que aquesta afectació extraordinària a les plantilles perjudica tot el teixit d’empreses, independentment de la dimensió de cada una. Alhora, considera que les raons al·legades a la petició de pròrroga són més que fonamentades i espera que l’administració de l’estat s’avingui a acceptar la seva sol·licitud.

He volgut saber què en pensaven a la PIMEC, que en la presentació de l’estudi sobre les baixes laborals –abans-d’ahir– ja van dir que calia “una moratòria administrativa per evitar l’allau d’incidències en aquests tràmits administratius”. Em respon el secretari general, Josep Ginesta, en la mateixa línia. “A PIMEC, atesa la situació excepcional de moltes empreses, per les baixes laborals sobrevingudes a la sisena onada de la covid-19, i, alhora, la celeritat de propagació que ha originat un creixement excepcional de les baixes, reclamem una moratòria administrativa.” I n’exposa els motius: “Les modificacions dels protocols sanitaris causen incidències i modificacions de les dades econòmiques, laborals i tributàries de les empreses i, per tant, incidències que afectaran les liquidacions mensuals, trimestrals i anuals de les empreses.”

I, finalment, fa una referència directa a la poca col·laboració que troben en les administracions. “Les administracions han de mostrar sensibilitat amb el teixit productiu. És important de prendre decisions per a aturar la crisi sanitària, amb celeritat, per minimitzar-la. Però també és exigible a hores d’ara un grau més alt de corresponsabilitat de les administracions amb les empreses i les obligacions que elles mateixes imposen, de manera que tinguin la sensibilitat necessària amb l’impacte de les decisions que es prenen damunt les pimes.”

Recordem que la situació és greu. Com deia l’estudi de la PIMEC, el 70,5% de les empreses catalanes ha tingut personal de baixa per incapacitat temporal entre el 20 de desembre i el 17 de gener, i més del 35% doblen la incidència mitjana del 2020. Alhora, gairebé una quarta part de les empreses té dificultats de tramitació de les baixes i el 55% es ressenten de l’encariment de costs laborals pel creixement de les baixes.

Parlo, finalment, amb els gestors per a tenir el seu punt de vista sobre la demanda de pròrroga que fan els empresaris. Aurora Rodés, ponent de la comissió laboral del Col·legi de Gestors Administratius de Catalunya, em diu, primer de tot, que al col·legi no han rebut cap sol·licitud formal dels seus afiliats per a demanar una pròrroga. I afegeix: “El mes de gener sempre ha estat molt complicat, però crec que demanar una moratòria seria allargar l’agonia.” Reconeix que les administracions no hi ajuden: “Ara com ara, Hisenda no agafa el telèfon i amb la Tresoreria de la Seguretat Social ens hi hem de posar en contacte per internet.” Malgrat tot, creu que la sol·licitud de la CECOT segurament no reeixirà, entre més raons perquè la pròrroga s’hauria de fer per a tot l’estat espanyol. M’assegura també que els gestors han passat moments molt delicats i que aquest d’ara ho és per les baixes. I afegeix: “Però sempre hem acabat fent la feina en el termini fixat, malgrat les dificultats que hem tingut.”

A mi em sembla que la petició de pròrroga, amb caràcter d’excepcionalitat, dels empresaris té raó de ser. Hi ha molts problemes concentrats en pocs dies, i el de les baixes no és fàcil de resoldre. No dubto de la diligència de les gestories per a enllestir la feina, però, pel que diuen les patronals, sí que tinc dubtes que moltes pimes puguin preparar les dades de manera adient i sense errades. La situació de les pimes és excepcional –i nova dins la pandèmia–, per la qual cosa demanar una pròrroga de trenta dies en un tràmit administratiu no em sembla pas cap disbarat. Ara, no sé si, com apunten els gestors, l’administració ho pot entendre i facilitar les coses.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies