El Suprem torna a donar la raó a la Generalitat en l’aplicació dels descomptes a la C-16

  • El Tribunal desestima el recurs presentat per Autema per la modificació de la concessió

VilaWeb
Redacció
21.10.2020 - 19:06

El Tribunal Suprem ha rebutjat el recurs presentat per Autema contra la sentència del TSJC que donava la raó a la Generalitat en l’aplicació dels descomptes a la C-16, al Bages, i que va suposar una modificació de la concessió. Autema va interposar dos recursos després que l’executiu aprovés un sistema de descomptes per als usuaris al tram que uneix Terrassa i Manresa per tal de millorar la mobilitat i l’eficiència del corredor a l’entorn de Manresa i per a la descongestió de la C-55. Després que el TSJC confirmés la legitimació de la Generalitat per a modificar la concessió, el Suprem ha rebutjat el recurs de cassació presentat per la concessionària en considerar que no es responen als arguments que justifiquen la resolució del TSJC.

El Govern català va aprovar el sistema de descomptes mitjançant el Decret 161/2015 de modificació de la concessió administrativa per a la construcció, la conservació i l’explotació de l’autopista C-16 de Montserrat, Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa, que després es va ampliar al Decret 337/16, de modificació del primer. Autema, però, va presentar recurs en considerar que el canvi no s’ajustava a la legalitat.

En la resolució, de març de 2019, el TSJC apuntava que els dos decrets es van aprovar amb tota la legalitat de procediment i de justificació econòmica i jurídica, amb total ajustament a la legislació vigent.

Autema, però, va presentar recurs de cassació al Suprem, que ha tornat a donar la raó a l’executiu. Ho argumenta apuntant al fet que el recurs no respon als arguments donats a la sentència sobre la jurisprudència comunitària, les modificacions prèvies i el marc jurídic de la concessió, i la possibilitat d’aprovació a posteriori del pla economico-financer. Alhora considera que no queda acreditat que suposes “una ruptura de l’equilibri econòmic financer”. I és que, segons Autema, els decrets van suposar un augment de les despeses i una disminució dels ingressos. La Generalitat però va aportar un informe on al·legava que la concessionària preveia un creixement del trànsit “irreal” i per tant un “enriquiment injust”.

Consolidació del model

En declaracions a l’ACN, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha celebrat la inadmissió del recurs d’Autema, un fet que, recorda, posa punt final a la disputa.

Segons Gavín la decisió “consolida el model, estalvia recursos a la Generalitat”. I afegeix que es tracta d’un model,”més objectiu, ajustat i raonable”. Rcorda que amb els decrets de 2015 i 2016, el “sector públic ha passat a compensar per cada vehicle que passa i no amb un transit irreal i uns ingressos garantits”.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat recorda, a més, que ha estat l’estalvi el que ha afavorit la gratuïtat de la C-16 a la ronda de Manresa, primer en hores puntes i, des del setembre, les 24 hores els dies feiners. “Tan segurs estàvem que era un model sòlid i jurídicament estable que per això es va optar pels descomptes, amb l’objectiu que la infraestructura serveixi al ciutadà i no a l’inrevés”.

En paral·lel, Gavín recorda que, amb la sentència ja ferma, Autema està obligada a comptabilitzar la infraestructura com a un actiu físic i no com a financer, un fet que els permetia gaudir, entre d’altres, d’avantatges fiscals. La Generalitat, explica, ja els havia advertit en l’anàlisi dels comptes, que s’havia de considerar un actiu físic. “Ara serà una infraestructura física, un negoci amb una part de risc que han d’assumir”, ha recalcat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any