'Ocaña, retrat intermitent', de Ventura Pons.

El departament de cinema del Museu d’Art Modern de Nova York (MoMA) presentarà demà el cicle ‘Catalan Cinema’s Radical Years, 1968–1978‘, que durarà fins el 10 de novembre. En són comissaris Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, i Joshua Siegel, programador del departament de cinema del museu. El cicle repassa deu anys ‘revolucionaris’ en la història del cinema català. És el període comprès entre el 1968 i el 1978, amb els films més representatius dels anys immediatament anteriors a la mort de Franco, el final de la dictadura i la primera transició.

‘Lock Out’, d’Antoni Padrós.

La Filmoteca ha explicat que els cineastes que durant els darrers anys de la dictadura ‘s’havien arriscat rodant clandestinament o filtrant idees políticament subversives sota la vigilància de la censura, responien a la llibertat retrobada a partir del 1976 amb treballs que també exploraven formes de llenguatge cinematogràfic gens convencionals’. Aquesta selecció de films, alguns restaurats i tots procedents del Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya, engloba la dècada que va del radicalisme influït pel maig del 1968 a les primeres eleccions democràtiques del 1977 i la redacció de la nova constitució espanyola l’any següent.

‘Sexperiencias’, de José María Nunes

La mostra comença amb el llegat de la guerra del 1936-1939 i tracta de temes com la lluita de classes, l’eclosió de la identitat nacional catalana, les onades migratòries d’Espanya cap a Catalunya, les dissidències estudiantils, les lluites feministes i de classe i l’alliberament sexual.

Pere Portabella, Antoni Ribas, Jaime Camino, Ventura Pons, José María Nunes, Josep Maria Forn, Francesc Bellmunt, Jesús Garay i Joaquim Jordà son alguns dels cineastes representats a la retrospectiva. Demà Esteve Riambau presentarà personalment el cicle a la sessió inaugural, en què es projectarà La vieja memoria, de Jaime Camino. Riambau també presentarà la sessió que inclou tres films clandestins contra el règim franquista, entre els quals la versió actualitzada d’El sopar, de Pere Portabella.

Dissabte arriba el torn de La ciutat cremada, d’Antoni Ribas, i Mariano Lisa presentarà El campo es para el hombre, un film militant codirigit per Helena Lumbreras. Es projectaran més films, com ara L’orgia, dirigida per Francesc Bellmunt, i Ocaña, retrat intermitent, de Ventura Pons.

‘M’enterro en els fonaments’, de Josep Maria Forn

Vull la teva col·laboració

Tenim un compromís amb tu. Entenem el periodisme com un combat diari. I necessitem del teu suport.

Per a tu fer-te subscriptor és un esforç petit, però per a nosaltres el teu suport ho és tot.

Ajuda VilaWeb.

Vicent Partal
Director de VilaWeb