Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

El Govern ha aprovat el projecte de llei del canvi climàtic de Catalunya, que preveu gravar els vehicles que emetin més diòxid de carboni amb un nou impost progressiu. En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha detallat que l’impost s’aplicarà a partir de 2018 als turismes i furgonetes que emetin més de 160 grams de CO2 per quilòmetre i que s’estendrà progressivament a la resta de vehicles. El conseller ha calculat que el propietari d’un cotxe mitjà que emeti entre 120 i 130 grams de CO2 pagarà menys de 5,5 euros anualment i que aquests tipus de vehicles no seran objecte de gravament fins a l’any 2020.

El Govern calcula que aquest nou impost generarà una recaptació prevista de 75 milions d’euros anuals, un cop estigui totalment desplegat, i l’executiu vol destinar la major part de la recaptació a fomentar la renovació del conjunt de vehicles del Principat. ‘L’objectiu és que el tribut desaparegui en el futur perquè hem estat capaços de fer una reducció del parc de vehicles més contaminants a Catalunya’, ha dit el conseller de Territori i Sostenibilitat. ‘Mirarem d’ajudar els sectors econòmicament més fràgils’, ha afegit Rull sobre l’efecte que l’impost pugui tenir en els propietaris de cotxes afectats per l’impost i que disposin de rendes més baixes.

En l’àmbit polític i judicial i en relació als diversos conflictes que enfronten el Govern amb l’estat, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha lamentat que ho esperen tot del govern espanyol i no descarta que l’executiu central recorri al Tribunal Constitucional (TC) aquesta nova llei catalana de canvi climàtic. Igualment, Rull ha assegurat que el nou tribut no ha estat objecte de debat en les negociacions d’investidura entre JxS i la CUP.

Precisament, Rull ha valorat que el projecte de llei és pioner al conjunt de l’estat i un dels primers al sud d’Europa.’El canvi climàtic afecta la nostra economia i el nostre entorn natural i provoca problemes com les sequeres, els incendis, o les onades de calor, amb especial impacte en zones amb ecosistemes més vulnerables com el Delta de l’Ebre, ha explicat. Per això, Rull ha defensat que la llei cerca fer una transició cap a una societat més baixa en carboni.

El document del projecte de llei adopta les bases derivades de la legislació comunitària i cerca que l’administració doni exemple amb la seva actuació. En línia amb els objectius europeus, la nova norma estableix una reducció d’un 25% de les emissions de CO2 per a l’any 2020 respecte a l’any 2005. L’any 2050 aquesta disminució de les emissions contaminants hauria de ser del 80% o més. El projecte de llei inclou una disposició final referida a l’accés als recursos bàsics d’energia i aigua, especialment en episodis d’onades de calor o de fred o en cas de sequeres.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.