El Col·legi de Periodistes, el Consell de la Informació i onze universitats denuncien l’ús del “pescaclics” en el periodisme

  • En un comunicat conjunt, alerten de l'abús d'aquesta estratègia de captació de visites · Consideren que aquesta pràctica contravé els principis ètics del periodisme

VilaWeb
Redacció / ACN
04.10.2023 - 13:16
Actualització: 04.10.2023 - 13:50

El Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), el Consell de la Informació de Catalunya (CIC) i totes les universitats del Principat amb estudis de periodisme i comunicació han fet una crida conjunta en contra de l’ús de l’anomenat “pescaclics” perquè “vulnera els principis ètics del periodisme”. En un comunicat conjunt, consideren que aquest recurs per a captar l’atenció del públic “a qualsevol preu” s’ha convertit en un fenomen com més va més habitual en moltes capçaleres del país, fet que “posa en risc la veracitat de les informacions, genera una pèrdua de confiança per part de la ciutadania, i contradiu els principis que totes les facultats de periodisme signants ensenyen als seus alumnes”.

El comunicat destaca que, en el context de digitalització de la informació actual, en què les fonts de finançament tradicionals van a la baixa, especialment en el cas dels mitjans impresos, i les subscripcions digitals no són una font de finançament consolidada, els mitjans digitals “senten la urgència de monetitzar els continguts a través de la publicitat, que ve determinada per l’audiència (nombre de clics o visites)”. Aquest fet, han afegit, provoca que molts mitjans prioritzin la creació de continguts que puguin generar prou interès en l’audiència per a accedir-hi, “independentment de quina en sigui la rellevància informativa”.

S’entén com a “pescaclics” un contingut digital amb un títol cridaner que té com a únic objectiu aconseguir que els usuaris entrin a dins de la notícia, per tal d’obtenir el màxim volum d’audiència que es pugui traduir en un increment dels ingressos publicitaris. Tot i que entra dins la lògica periodística que els titulars hagin de ser cridaners i atractius, el problema s’esdevé, han criticat, quan “el titular pescaclics incita a l’error, l’especulació o directament a la desinformació, ja que això topa amb els principis del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya”.

Sovint, lamenten, aquests titulars “estan redactats de forma deliberadament enganyosa i/o ambigua, de manera que la informació que es pot llegir a l’interior de la notícia no respon a les expectatives generades”. En aquest àmbit, els criteris quantitatius (aconseguir el màxim d’audiència o clics) passen per sobre els criteris qualitatius (oferir una informació veraç i d’interès públic).

També han detallat que aquestes informacions poden pervertir l’estructura tradicional de la piràmide invertida que ha regit històricament el periodisme, de manera que el lector es troba amb informacions de segon pla o d’escàs interès al començament de la notícia i ha d’esperar fins al darrer paràgraf per obtenir explicacions sobre el titular.

Els signants del document han indicat que els continguts que són fruit del pescaclics “tendeixen a una simplificació del missatge i sovint pateixen de falta de precisió. Estan redactats amb una ambigüitat deliberada que condueix a l’especulació, oferint sovint informacions incompletes i fomentant el sensacionalisme i/o l’exageració. A més, estan conduint de forma progressiva la transformació de l’agenda informativa, ja que sovint es tracta de notícies extravagants i anecdòtiques que tenen un escàs valor informatiu”.

Han alertat que l’abús del pescaclics pot fer perdre als mitjans el seu principal valor davant la ciutadania, que és la credibilitat, atès que una part dels usuaris comencen a ser conscients d’aquest fenomen i de la pèrdua de confiança que els genera.

I acaben dient que allunyar-se’n del codi deontològic fa que el periodisme “dimiteixi de la seva funció principal i deixi de ser referència per a la societat a l’hora de rebre una informació de qualitat i que segueix els paràmetres indispensables de l’ètica professional”. Per aquest motiu, el Consell de la Informació de Catalunya recorda que els criteris són informar de manera acurada i precisa; evitar perjudicis per informacions sense prou fonament, així com respectar el Dret a la Privacitat del Codi Deontològic com els preceptes bàsics per afrontar el fenomen del pescaclics, i que els periodistes els tinguin especialment presents a l’hora de redactar les seves informacions.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any