Diccionari d’anglès informàtic (I)

VilaWeb
Redacció
14.11.2015 - 02:00
Actualització: 18.11.2015 - 13:41

Aquesta setmana continuem amb el diccionari que vaig engegar fa un temps, però aquesta vegada centrat en termes empresarials que sovint hem llegit i no acabem de saber què signifiquen, sobretot perquè són termes anglo-saxons als quals no se’ls busca l’equivalència al català, tot i la feina del Termcat. I, com sempre, hi trobarem la seva connexió amb la informàtica. Som-hi!

Start-up
És una empresa petita i de nova creació, normalment relacionada amb la tecnologia a partir d’una idea de negoci innovadora que intenta de fer-la créixer fins a convertir-la en un negoci.
Normalment intenten arribar a nínxols de mercat molt especials o nous, com els casos de Twitter i Instagram. Instagram era una aplicació originàriament d’Apple per a compartir fotos amb uns filtres per a millorar-les. Els seus socis la van vendre a Facebook per gairebé mil milions de dòlars.
No necessita grans inversions dels socis iniciadors i acostumen a rebre capital gràcies a ‘business angels’.
Business Angels
Són inversors, generalment de petites quantitats de diners en unes quantes start-ups amb l’esperança que alguna sigui un boom i rendibilitzin la inversió.
Spin-off
Spin-off, si volguéssim traduir-ho, és una baldufa que surt fent voltes d’algun lloc. En el món empresarial és un projecte nou que neix com a extensió d’un projecte anterior, una nova empresa, normalment formada per persones de l’empresa ‘mare’.
A diferència d’una start-up que neix del no-res, una spin-off neix a partir d’un projecte que ja existeix.
Un clàssic de les spin-off són les empreses nascudes a iniciativa de projectes universitaris. Recordem el cas de Scytl, que ja ens ha visitat a l’Internauta per parlar del seu sistema de gestió d’eleccions, és una spin-off dels estudis de la UAB.
Stocks – Common stock – Stock dividend
Tant les start-ups com les spin-off funcionen amb stocks, un dels falsos amics idiomàtics. La versió anglesa de la paraula ‘stocks’ fa referència a les accions de l’empresa, no a les matèries primeres que es té en un magatzem.
CEO, CIO i similars
El terme CEO correspon a ‘Chief Executive Officer’, el màxim responsable executiu d’una empresa. En la nostra jerarquia empresarial correspon al conseller delegat o al director general de l’empresa.
El CEO no és per tant el president de l’empresa, càrrec que normalment no és executiu.
El CIO és el responsable informàtic (Chief Information), però també es pot anomenar CTO (Chief Technology). Un altre de molt important és el CFO, el cap financer (Chief Financial).
Networking
Per fer-ho senzill, networking és l’habilitat que tenim per fer i mantenir contactes per col·laborar i ajudar-nos mútuament. Ja veieu que el concepte és el de tota la vida, només canvia la paraula anglesa que el defineix. Penseu que sense networking no tindreu cartes de recomanació per canviar de feina.
Coworking 
És la pràctica que fan professionals del mateix ram o diferents, que no són de la mateixa empresa ni sector d’activitat, per treballar junts en un mateix espai o oficina.
Té dos grans objectius: el primer és reduir despeses, i el segon, que és tant o més important, evitar la solitud laboral.
En un centre de coworking trobarem una infrastructura molt millor que no la puguem tenir nosaltres sols a casa i podrem relacionar-nos amb uns altres professionals i prendre un cafè plegats.
Social Media 
Els mitjans de comunicació socials són plataformes de comunicació on el contingut és creat pels mateixos usuaris gràcies a les tecnologies 2.0 de la web que faciliten l’edició, la publicació i l’intercanvi d’informació.
Els més comuns són, avui, Facebook i Twitter, encara que Instagram fa molta feina per ser a l’alçada dels dos capdavanters.
Community Manager
El Community Manager o gestor de comunitats és la persona encarregada de crear, gestionar i dinamitzar una comunitat virtual a internet, amb l’objectiu que els usuaris participin i interaccionin entre si.
Per una empresa, el gestor de comunitats gestiona les relacions de l’empresa amb els seus clients a les xarxes socials.
SEO / SEM
El SEO són les inicials de ‘Search Engine Optimization’ o optimització per a motors de cerca. És un procés per a augmentar la posició d’un lloc web dins els motors de cerca o, més col·loquialment, com fer que la nostra web surti entre els primers en una cerca.
Com tots sabeu, com més amunt surts en una cerca, més possibilitats hi ha que el nostre lloc web sigui visitat. I la manera més senzilla de sortir a les primeres posicions és pagar, sortir a les llistes pagades, però hi ha maneres d’optimitzar, sense pagar als cercadors, la posició del nostre lloc web.
Molt lligat al SEO és el SEM o ‘Search Engine Marketing’, màrqueting en cercadors web, o bé les estratègies i sistemes per aconseguir un bon SEO, el pagament per sortir a les primeres posicions, la publicitat contextual o Addwords.
CRM (Customer Relationship Manager)
El gestor de relacions amb clients és un programari que permet de gestionar la informació o les nostres relacions amb els clients actuals o futurs.
Identifiquem quines són les persones responsables de cada àrea en el nostre client, les gestions comercials o visites que els hem fet, les promocions i ofertes presentades, les comandes que hem rebut, les peticions de servei o de suport tècnic: en resum, tota la interrelació que fa la nostra empresa amb els nostres clients.
Fins aquí els termes més utilitzats. Ja sabeu que si voleu que a la secció es parli d’algun tema, podeu escriure un missatge a l’Internauta , fer servir Twitter o més personalment posar-se en contacte amb un servidor, valgui el terme.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any