El Consorci de la Zona Franca adjudica formalment els terrenys de Nissan a Goodman

  • La mesa de contractació certifica que la companyia italiana compleix els requisits inclosos en la licitació

VilaWeb
ACN
22.02.2023 - 11:31
Actualització: 22.02.2023 - 11:50

El Consorci de la Zona Franca de Barcelona ha adjudicat finalment els terrenys de Nissan a Goodman i el D-hub, que serà l’encarregat de reindustrialitzar la planta. L’operadora logística australiana és qui va presentar la candidatura de manera formal i actua com a soci logístic del hub de mobilitat, format per una desena d’empreses liderades per QEV i Btech, que s’han proposat impulsar la marca de vehicles industrials elèctrics Zeroid i recuperar la marca Ebro. Goodman és propietària i gestiona uns quants espais logístics arreu d’Europa, als Estats Units i la regió d’Àsia-Pacífic. La mesa de contractació ha confirmat que la proposta de la companyia compleix els requisits exigits en la licitació.

En un comunicat conjunt, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri d’Indústria Comerç i Turisme espanyol, s’han felicitat pel retorn de l’activitat industrial en aquests terrenys després que Nissan hi abandonés l’activitat a finals del 2021 i que el procés d’adjudicació a Goodman i l’empresa D-hub hagi culminat després d'”un llarg procés que ha respectat els principis de legalitat i transparència” per part de la mesa de reindustrialització.

La candidatura de Goodman i del D-hub han guanyat el concurs per a gestionar els terrenys de Nissan de la Zona Franca. El hub de descarbonització serà l’encarregat de reindustrialitzar la planta barcelonina dos anys després del tancament.

L’adéu de Nissan es va anunciar oficialment el maig del 2020, just després del confinament de la població per combatre la covid. Després de mesos de vagues, els treballadors van arribar a un acord amb la multinacional pels acomiadaments al cap de tres mesos.

Tot seguit es va constituir una mesa formada per la Generalitat, el govern espanyol, els sindicats i la mateixa Nissan per a pilotar el procés de reindustrialització de les fàbriques de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu. L’objectiu era trobar un substitut del mateix sector per evitar pèrdua de teixit industrial.

El gegant automobilístic xinès Great Wall Motors es va postular com a candidat i va sonar com a substitut de Nissan durant mesos, però va acabar retirant-se del procés abans que la planta barcelonina fabriqués l’últim vehicle, el desembre del 2021.

Així doncs, Nissan va produir l’últim vehicle a les plantes catalanes i va posar fi a més de quaranta anys de producció encara sense comptar amb un pla industrial definit.

El fracàs de les negociacions amb la xinesa, que era el projecte preferit, van suposar un revés en les negociacions. A partir d’aquell moment, es va postular com a candidat preferit el D-Hub, un conjunt d’empreses liderades per QEV i Btech, que volen impulsar la marca de vehicles industrials elèctrics Zeroid i recuperar la marca Ebro. Un altre ferm candidat era el fabricant de motos elèctriques Silence, que ja està treballant a les instal·lacions ocupant una extensió de 61.078 metres quadrats i va contractar part dels treballadors de l’antiga Nissan.

A banda, l’empresa nipona també va rebre l’autorització perquè el Centre Tècnic de la marca pogués continuar la seva activitat fins al recinte, en aquest cas ocupant 38.438 metres quadrats i donant feina a 287 treballadors.

A l’estiu, la comissió va obrir el procés per licitar els terrenys a un operador logístic que ha acumulat retard rere retard. El termini per presentar candidatures es va acabar a l’octubre amb només un candidat vàlid, però no ha sigut fins aquest dimecres que s’ha conegut el resultat. Fonts coneixedores del procés detallaven que la multinacional australiana Goodman havia fet servir la seva posició de força com a únic candidat per aconseguir un acord que els beneficiés.

El concurs preveu un arrendament de cinquanta anys amb possibilitat per allargar-ho 20 més i que l’adjudicatari inverteixi almenys 100 milions d’euros.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any