CCOO considera ‘qüestionable’ l’informe PISA perquè no analitza els sistemes educatius

  • El sindicat també critica que l'informe no té en compte el paper de la cohesió social de la població i només avalua aspectes culturals de l'entorn de l'estudiant

VilaWeb
Redacció
07.12.2016 - 10:57
Actualització: 07.12.2016 - 12:38

CCOO reconeix ‘l’esforç’ de l’informe PISA per proporcionar dades transparents i d’abast mundial sobre algunes competències i aprenentatges dels alumnes de 15 anys però el considera ‘qüestionable’ perquè no analitza els sistemes ni les polítiques educatives. Així mateix, també critica que l’informe ‘s’extralimita’ al valor de les seves dades i no té en compte el paper de la cohesió social de la població i només avalua aspectes culturals de l’entorn de l’estudiant. El sindicat recorda que PISA que les polítiques educatives són instruments de llarg recorregut i a més, segons apunta, els resultats d’aquestes proves no estan vinculats amb la Lomce, ja que els alumnes examinats el curs passat cursaven els programes de la Loe.

CCOO considera que l’informe PISA és ‘qüestionable’ perquè no analitza els sistemes educatius i la cohesió social de la seva població i ‘només’, segons apunta, avalua alguns aspectes vinculats al capital cultural de l’entorn de l’alumne. ‘Ni tan sols analitza aprenentatges bàsicament escolars, sinó proves de fàcil entrenament, per exemple a partir de la web del mateix Ministeri d’Educació’, assenyala el sindicat.

Segons el sindicat, l’informe que es va fer públic dimarts posa de manifest una continuïtat en els resultats obtinguts en els darrers anys, tot i els canvis en les polítiques educatives. CCOO recorda que a Catalunya s’observen petites millores en ciències, lectura i matemàtiques, tot i que seran els acadèmics, segons diu, els que hauran de determinar si aquestes petites millores són significatives en l’àmbit estadístic. Així mateix, recorda que una altra constant de PISA és que els resultats més satisfactoris corresponen a nois amb un nivell econòmic, social i cultural alt. Això ratifica, segons el sindicat, la vinculació de les competències examinades per PISA a entorns culturals determinats, considerats pels avaluadors com a bons o desitjables. El sindicat assegura que els que viuen en aquests contextos tenen avantatge en l’avaluació.

Així mateix, CCOO assenyala que els resultats de PISA s’han obtingut en un context d’una significativa reducció de despesa pública en educació i d’augment de despesa privada que ‘s’està tornant’ insostenible per a les famílies. El sindicat afegeix que també es torna ‘insostenible’ l’esforç del personal educatiu, ‘que ha vist una reducció de plantilla severa i un empitjorament de les seves condicions de treball’ i subratlla que els alumnes avaluats el curs passat ha patit aquestes condicions des del 2011 fins al 2015.

CCOO avisa que en cas de no revertir ‘dràsticament’ aquestes polítiques pressupostàries, serà d’aquí a dues edicions que s’analitzaran els resultats de l’alumnat que ha estat escolaritzat íntegrament en aquestes condicions i aleshores serà ‘massa tard per a aquesta generació, i potser també massa tard perquè els responsables polítics assumeixin responsabilitats’. Amb tot, el sindicat conclou que no comparteix la valoració ‘triomfalista’ realitzada pel Departament d’Ensenyament de la mateixa manera que no va compartir ‘les visions derrotistes’ en anteriors edicions, segons destaca.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any