Brussel·les i Berlín permetran la matriculació de cotxes amb combustible sintètic a partir del 2035

  • L'acord desbloca l'aprovació de la normativa sobre la prohibició de vehicles de combustió

VilaWeb
Redacció
25.03.2023 - 12:14
Actualització: 25.03.2023 - 12:26

La Comissió Europea i el govern alemany han tancat un acord per a permetre que els vehicles que funcionen amb combustibles sintètics els anomenats efuels– puguin continuar matriculant-se a partir del 2035, data en què hauria d’entrar en vigor la prohibició de fabricació dels vehicles de combustió. El vice-president de la Comissió Europea, Frans Timmermans, ha anunciat el pacte a Twitter i ha dit que ara es treballaria per aprovar la regulació, que va ser vetada a última hora per Berlín. El ministre de Transports alemany, Volker Wissing, ha dit que els vehicles amb motors de combustió interna es podrien matricular més enllà del 2035 si funcionen exclusivament amb combustibles sintètics.

A principi de mes, Alemanya va vetar l’aprovació final de la normativa que ha de prohibir la fabricació de cotxes de combustió a la Unió Europea a partir del 2035 perquè considerava que s’havia de flexibilitzar i permetre una excepció per als vehicles amb combustibles sintètics.

Alemanya, capdavantera manufacturera de la indústria automobilística, va advertir que calia explorar totes les opcions disponibles. Avui, el ministre Wissing ha dit que amb l’acord assolit amb la Comissió Europea es permetia de garantir oportunitats a Europa i, alhora, aconseguir una “mobilitat assumible i climàticament neutra”.

La proposta de prohibir la fabricació de vehicles de combustió va ser presentada ara fa tres anys per la Comissió Europea i ja havia passat totes les etapes necessàries perquè el text final rebés el vist-i-plau.

Després del posicionament dels governs estatals i la llum verda del Parlament Europeu a la proposta el febrer –amb 340 vots a favor, 279 vots en contra i 21 abstencions–, s’esperava que s’aprovés el 7 de març. Però Alemanya ho va vetar i el text s’ha renegociat fins ara.

Aquest és un dels punts clau en la normativa de la Unió Europea per a assolir la neutralitat climàtica l’any 2050 –el pla batejat com a European Green Deal–, que també inclou reduccions en les emissions dels avions i els vaixells.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any