Molts usuaris i personalitats properes als partits consideren que Twitter és una bombolla, un univers aliè al pols del carrer, del qual no es poden extrapolar resultats fiables. Aquesta metàfora, la de la bombolla, reapareix cada cert temps, quan els partits es veuen atacats per missatges a les xarxes, crítics amb els seus moviments polítics. ‘Twitter és una bombolla, no en feu cas.’ És aleshores quan activen la maquinària mediàtica i desacrediten aquesta xarxa social per desfer la pressió ambiental. Però què vota Twitter? Quins partits tenen més representació en aquesta xarxa social?

Anem a pams. És veritat que Twitter no és representatiu de la realitat, com tampoc no ho són Facebook ni Instagram. Ho demostren diverses preguntes de la segona onada del Baròmetre d’Opinió Política del CEO. Per exemple, entre tots els usuaris de Twitter que s’informen de política, un 65% vol que Catalunya sigui independent, però en el conjunt de la societat, el suport es queda al 44%. I quan demana sobre la participació del 21-D, un 87% dels qui s’informen per Twitter va votar-hi, però la participació real es va quedar set punts per sota.

ERC arrasa en la bombolla de Twitter

De fet, si observem quins són els partits més votats a l’univers Twitter, comprovarem una vegada més que la xarxa no és representativa de la societat. Si el CEO calcula que un 27% dels catalans votaria ERC en unes pròximes eleccions, la xifra es dispara si se cenyeix a Twitter. El 36% dels usuaris d’aquesta xarxa votarien ERC. Qui ‘més bé’ viu a Twitter és la CUP. Tot i que obtindria un 5% dels vots en unes eleccions, a Twitter gairebé triplica la influència, arribant fins al 13% dels suports. Junts per Catalunya passa del 9% al 12% i els comuns del 9% a l’11%.

Segons aquestes mateixes dades, els partits que més ‘pateixen’ la bombolla de Twitter són els unionistes. Per exemple, si el PSC rebria el 16% dels suports en unes eleccions, a Twitter només el votaria el 8% dels usuaris. Ciutadans, per la seva banda, cauria del 4% al 3%.

Que la xarxa és més sobiranista que no pas unionista es fa palès en la pregunta que ens mostra quins partits tenen un electorat amb més presència a Twitter. Aquí guanya la CUP: un 53,7% dels seus votants fa servir aquesta xarxa. La segueixen JxCat (37,8%), ERC (37,6%) i els comuns (25,2%). Els unionistes cauen per sota el 20%: PSC (17,5%), Ciutadans (17,1%) i PP (11,1%).

També trobem que els usuaris tenen el seu vot més decidit, hi ha menys indecisos i, a més, tenen més intenció de participar en les eleccions que no pas els que no formen part d’aquesta xarxa.

Joves i més interessats en la política

Els catalans que s’informen de política per mitjà de Twitter tenen un perfil peculiar dins el conjunt de la societat, però no hi tenen gaire pes, només són el 15,3%. Destaquen, en gran part, per l’edat i per l’interès en la política.

Hi ha més joves que s’informen de política per Twitter que no pas gent d’edat més avançada. Concretament, un 27% dels joves entre divuit i vint-i-quatre anys, per un 4,6% dels més grans de seixanta-cinc anys. En conjunt, si menys d’un 20% de la població té menys de 34 anys, a Twitter són un terç dels usuaris. En canvi, els més grans fan servir els diaris com a font d’informació.

A la vegada, un 81% dels usuaris estan molt o bastant interessats en la política. En canvi, en el conjunt de la societat, aquest interès només el manifesta un 54% de la població. Aquest percentatge explica, en bona part, que l’independentisme sigui tan alt en aquesta xarxa social. Un 68% dels independentistes té molt o bastant interès en la política, per sobre del 42% dels qui no volen un estat independent.

Els votants de la CUP també estan sobrepresentats en aquestes dues variables i, per tant, amb més presència a Twitter. Més de la meitat dels votants de la CUP s’informa per aquesta xarxa, un 87% té molt o bastant interès en la política, i la formació duplica el seu percentatge de vot entre les franges d’edat més joves. Els votants d’ERC (69%) i JxCat (76%) també estan més interessats en la política que no pas el conjunt de la població i també tenen un percentatge més alt que no pas en el total de la societat.

 

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb