Blindem l’escola de manera absoluta
El projecte de llei Celaá només serà positiu si no progressa la clàusula que no preserva el català de noves interferències

Per: Ester Franquesa


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

Fes-te subscriptor de VilaWeb
És bo que se superi la llei Wert, que promovia l’elecció del castellà com a vehicular sense atendre raons pedagògiques i menystenint la competència en educació i llengua. Efectivament, imposar quotes de castellà en el nostre model educatiu era una invasió de funcions inacceptable i impròpia de la funció judicial. Però el projecte Celaá, que pretén superar-la, a debat al congrés espanyol actualment, només serà positiu si el català s’hi manté com a vehicular i no hi progressa la clàusula que no el preserva de noves interferències de cap administració educativa altra que la catalana. El projecte de llei ha d’eliminar, o modificar, aquesta disposició que obre la via al ribot per escapçar les nostres competències i llimar la nostra legislació en educació i matèria lingüística.
Hi estem avesats. N’hem tastat els efectes arran de reiterades decisions adverses d’organismes de l’estat i la judicatura per fer minvar el català i harmonitzar-nos amb el creixement del castellà. Ara, que aspirem a la plenitud del nostre govern, podem deixar-nos arrabassar la competència en un àmbit clau com el de l’escolarització? A canvi de què? El blindatge ha de ser absolut.
El millor per a l’escola catalana és mantenir el model d’immersió lingüística blindat des de la seva creació amb la primera llei de normalització del 1983, i que Catalunya mantingui la competència plena en educació i política lingüística. Un model bo des del punt de vista educatiu, que ha estat i és clau no tan sols per a la llengua i la igualtat d’oportunitats dels alumnes sinó per a la societat en conjunt. L’escola garanteix el coneixement del català i el castellà, i l’aranès a l’Aran, tal com ho mostren els currículums educatius i les avaluacions dels resultats acadèmics. Els alumnes acaben l’escolarització sabent aquestes llengües gràcies al nostre sistema, sempre perfectible, que s’adapta a la realitat sociolingüística. A moltes escoles cal encara reforçar-hi la llengua catalana.
Desterrem la llei Wert. Sense fissures, i menys amb vots a favor de partits d’obediència catalana. Blindem l’escola de manera absoluta sense escletxes per a ribots amenaçadors. Blindem-la per garantir el futur de la llengua i la igualtat d’oportunitats. L’escola catalana és un exemple de convivència democràtica, de llibertat i respecte a les llengües i a la diversitat lingüística. Amb l’escola, no s’hi pot negociar. I amb la llengua, tampoc.
Ester Franquesa i Bonet
directora general de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya
Comentaris
Els subscriptors de VilaWeb poden comentar aquesta notícia, o bé llegir els comentaris que hi han fet els altres subscriptors i debatre-la amb ells , clicant ací.
Si encara no sou subscriptors, us en podeu fer clicant ací.
S'ha afegit la noticia a Favorits