En la cursa dels periodistes per agafar les regnes del món digital ningú guanya: ni els mitjans escrits, ni els digitals, ni els lectors. Alguns, és clar, perden més que d’altres: des del 2010, 28 capçaleres han tancat a l’Estat espanyol. Però si ningú guanya, és precisament perquè tot just estem dins la cursa, corrent sense saber què ens depararà la meta. Hi ha una fórmula definitiva per fer que un mitjà funcioni informativament, econòmicament i deontològicament?

El paper és compatible amb les noves tecnologies | Foto: Andrey Larin

Atletes, vull dir mitjans, pugin a l’escenari. Dins d’aquesta cursa, els periodistes –de tot tipus, també els televisius– intenten pensar en noves formes d’atraure el lector i poder seguir treballant. Algunes hipòtesis inicials han volat pels aires: el digital no mata el paper, tal com molts auguraven, simplement el resignifica. I la solució, com molts creien, no és polaritzar la disputa entre paper o digital, sinó unir els dos formats i aprofitar el millor de cadascun.

Això és el que ha provat Núvol, llançant aquest 2017 una revista física per celebrar els 5 anys del digital de cultura. Bernat Puigtobella, editor del mitjà, escriu a l’editorial d’aquesta primera publicació que “l’artefacte que teniu a les mans està fet per recordar-vos que som una publicació digital”. Si bé al principi el digital servia per complementar el paper, ara també s’ha de concebre al revés: el paper serveix per complementar el digital.

Un bon exemple d’aquest fet és VilaWeb. Cal recordar que aquest mitjà va començar a apostar per Internet el 1995, cosa que el converteix en el portal informatiu més antic dels Països Catalans. I ara, vint-i-dos anys després de començar a funcionar en línia, torna a pensar sobre els avantatges i desavantatges de ser digitals i presenta una nova proposta: VilaWeb Paper.

Podeu continuar llegint l’article ací.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb