nissan

El vice-president del govern i conseller d’Economia, Pere Aragonès, ha proposat que l’executiu abandoni la idea de les subvencions i pensi més en una entrada de capital conjunt per tal de tenir més capacitat d’incidència en les multinacionals. En una entrevista a RAC1, ha posat d’exemple que el govern francès és propietari d’una part de Renault. Un element que, segons Aragonès, condiciona les decisions de l’empresa. ‘Normalment quan una multinacional necessita una inversió financera molt gran, demana suport públic. Ja que fem aportacions públiques hem de mirar que siguin molt més vinculants. Abandonar la idea de la subvenció i pensar més en una entrada de capital conjunt per tenir capacitat d’incidència sobre la decisió de multinacionals, ja que demanen que hi hagi aportació pública’, ha defensat. En aquest context, ha recordat que el govern, en els últims anys quinze anys, ha donat subvencions a Nissan per valor de 25 milions d’euros.

D’altra banda, el vice-president ha admès que és ‘molt difícil’ revertir la decisió de Nissan de tancar les tres plantes a Catalunya, però afegeix que ‘hi ha partit’ i que es lluitarà ‘fins a l’últim minut’. ‘El que no farem mai és renunciar’, ha dit. Tot i ser conscients de les ‘dificultats’, Aragonès ha insistit que no es donaran per vençuts i que no abaixaran els braços. I ha celebrat la unitat amb els agents socials més representatius, en referència al posicionament conjunt amb patronals i sindicats sobre el tancament de Nissan. Sobre si el govern ha fet alguna cosa malament per no haver evitat la decisió de la multinacional nipona, Aragonès ha respost que ‘amb el temps es podrà veure quina decisió podia tenir una alternativa’ però ha remarcat que quan es prenen decisions ‘no es fa amb una bola de vidre sobre el futur’.

Chacón diu que la Generalitat no té diners per nacionalitzar les plantes de Nissan

Per la seva banda, la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha parlat a Catalunya Ràdio sobre la possibilitat de nacionalitzar les plantes de Nissan, una proposta que ha posat sobre la taula alguns partits i sindicats com la CUP o la CGT. Segons Chacon, la Generalitat no té marge ‘ni en els millors dels casos’ per nacionalitzar-les. Ha dit que és una opció més i que no la descarta, tot i que l’ha qualificat ‘d’un xic demagògica’. ‘El que no faré és enganyar al conjunt de treballadors que ara es queden en situació de precarietat laboral’, ha dit la consellera, que ha insistit que és una ‘qüestió de pressupost’. Chacón ha explicat que la setmana que ve es reunirà amb el govern espanyol per consensuar les pròximes accions a seguir després de l’anunci de la marca nipona d’abandonar les plantes catalanes.

Chacón ha admès que s’ha sentit enganyada per la direcció de Nissan i que així li va traslladar al president de la marca a Europa, Gianluca De Ficchy, quan ahir al matí li va traslladar personalment la decisió de marxar de Catalunya. La consellera ha criticat que la multinacional japonesa no respongués als plans de competitivitat i d’ajudes que els governs català i espanyol li van fer arribar i que sumaven 100 milions d’euros o com en la darrera visita al Japó la direcció va deixar entreveure que la planta de pintures –que va comprometre a canvi d’un ERO a més de 600 treballadors- es faria.

La consellera ha reiterat que el govern no posarà ‘fàcil’ la marxa de l’empresa i lluitarà ‘fins al final’ perquè la decisió de Nissan sigui reversible. En cas contrari, ha dit, farà que a la marca els surti ‘el màxim de car i difícil’ i ha apuntat, per exemple, a la possibilitat que hagin d’abonar un fons que serveixi per consolidar futures inversions. ‘Una empresa que ha estat tan deslleial amb els treballadors i les administracions no li pot sortir com si no passés res’, ha remarcat.

Chacón ha insistit que ara la prioritat és ‘intentar revertir’ l’anunci de la marca però ha dit que ‘és obvi’ que la Generalitat ha estat treballant amb ‘plans A,B i C’. ‘Sinó seríem uns irresponsables’, ha comentat. Pel que fa les ajudes que ha rebut la marca, ha detallat que en els darrers 20 anys ha rebut 14 milions d’euros indirectes, per exemple en forma de bonificació d’interessos si demanaven préstecs, però també 18 milions d’euros directes. Es tracta d’imports, com en tots els casos, vinculats a projectes concrets i que si la marca demostra que han estat per automatitzar la producció o treballar en un prototip, per exemple, es consideraran ‘ben utilitzats’ ja que ‘en el fons donen viabilitat i competitivitat’.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.