El govern espanyol ha aprovat a la reunió del consell de ministres la llei ‘rider que fixa que els treballadors de repartiment de plataformes digitals siguin assalariats. La norma va en línia amb la doctrina emesa pel Tribunal Suprem i determina que els ‘riders‘ no són autònoms, el règim laboral amb el qual eren contractats.

El text estableix que la seva entrada en vigor serà tres mesos des de la seva publicació al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). Així doncs, les empreses del sector com Glovo, UberEats Deliveroo tindran fins a l’agost per regularitzar la situació dels repartidors.

La sentència del Suprem del mes de setembre era molt esperada ja que assentar juriprudència i va marcar un criteri únic sobre un conflicte laboral que feia anys que druava en diferents tribunals de l’estat. Va confirmar per primera vegada que hi havia una relació laboral entre un una empresa de repartiment, en aquest cas Glovo, i un dels seus repartidors i que per tant, operava com a fals autònom. Fins llavors hi havia hagut sentències contradictòries sobre aquesta problemàtica en jutjats de primera instància i audiències provincials, per això era tan esperat el pronunciament de l’alt tribunal que ara ha derivat en llei.

Però no tot el sector està d’acord amb l’aprovació de la llei, que d’una banda, només afectarà Glovo, UberEats i Deliveroo, però no d’altres que també operen a l’estat. Per una altra banda, alguns repartidors es queixen que aquesta nova llei precaritzarà el seu sector. Consideren que la normativa hauria de permetre els mateixos treballadors escollir si volen ser assalariats o repartidors en funció de les seves raons econòmiques i de conciliació, fet que la llei no permetrà.

Una vuitantena de repartidors protesten a Barcelona contra la llei

Una vuitantena de repartidors s’han manifestat a Barcelona contra la llei. Segons els manifestants, la normativa va en contra dels seus interessos. Repartidores Unidos i l’Associació Professional de Riders Autònoms (APRA) defensen que volen continuar sent autònoms i també han convocat manifestacions a València, Alacant i Palma. Els repartidors s’han concentrat davant de la seu del sindicat CCOO, molts d’ells amb motos i bicicletes, i amb les  bosses de Glovo o Deliveroo.

Jordi Mateo García, president de l’APRA, ha explicat que el govern espanyol, a l’hora d’elaborar la normativa, “no ha tingut en compte l’opinió dels repartidors”. Segons ell, la nova llei els portarà a “l’absoluta precarietat”. Sobre això, ha demanat que es facin canvis que permetin incorporar l’opinió dels partidaris de continuar sent autònoms.

Segons Mateo, l’aprovació de la ‘llei rider’ suposarà que el 75% dels repartidors actuals deixin la feina i que el 25% restant tinguin “contractes temporals, pèrdua de llibertat laboral i reducció d’ingressos”. El representant d’APRA ha dit que si bé la Unió Europea exigeix ” proteccions més grans” per als riders, a l’estat espanyol “han fet tot el contrari”.

Per a Alessandro Ferri, treballador de Glovo, la solució seria permetre dues modalitats de treballadors de plataformes: una per autònoms i una altra per a riders que vulguin ser assalariats. Per a ell, “mantenir l’autonomia és el principal”.

Molts col·lectius de riders, però, han pressionat durant anys per ser reconeguts, precisament, com a assalariats. Diverses sentències, de fet, així ho fan, i patronal i sindicats majoritaris han acceptat la proposta del govern espanyol.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.