El Port de Barcelona preveu que el resultat de l’exercici 2020 caigui fins als 14,9 MEUR per la crisi del coronavirus, un 66% menys respecte a l’exercici anterior. Per altra banda, la xifra de negoci patirà una davallada del 17% interanual, fins als 143,6 MEUR, mentre que el resultat d’explotació es reduirà un 63% fins als 14,7 MEUR. Així ho ha exposat la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, durant un acte telemàtic organitzat aquest dimarts pel Cercle d’Infraestructures. Segons Conesa, la recuperació de la infraestructura serà lenta i no serà fins al quart trimestre d’aquest any que els ingressos del port tornaran a créixer. A més, la directiva creu la recuperació plena no arribarà fins al 2023.

Durant la mateixa presentació, Conesa també ha destacat que el tràfic acumulat de mercaderies fins a l’abril al Port de Barcelona ha caigut significativament. Segons les dades presentades, la infraestructura ha experimentat un descens interanual de l’11,7% del tràfic expressat en tones (entre gener i abril s’han transportat fins a 19,6 milions de tones). Pel que fa al nombre de TEU (contenidors de 6,1 metres de llargària, 2,4 metres d’amplada i 2,6 d’alçada), el tràfic s’ha reduït un 16,2% durant els quatre primers mesos de l’any, fins als 944.203. Malgrat tot, Conesa ha recordat que sectors com l’alimentari han permès aguantar el cop i han evitat que la davallada fos encara més accentuada.

Tot i la situació actual, la presidenta del port ha defensat que ara és moment de reforçar les inversions per accelerar la recuperació econòmica. En aquest sentit, Conesa ha recordat que la infraestructura manté les previsions d’invertir 71 MEUR durant aquest exercici. De fet, ha explicat que el Port de Barcelona ja ha reprès diversos processos de licitació en línia i té previst tornar a posar en marxa les licitacions presencials de cara al pròxim dimarts 2 de juny.En paral·lel, Conesa ha recordat que el port va posar en marxa un pla de contingència per evitar que els seus proveïdors i clients sortissin greument perjudicats de la crisi del coronavirus. Per una banda, es van avançar pagaments a proveïdors fins al 30 de juny per 19 MEUR, mentre que per l’altra es van ajornar els pagaments de les taxes aeroportuàries durant sis mesos per un import de 26,3 MEUR.

Tenint en compte la rebaixa de taxes als operadors, el port ha posat en marxa mesures que han suposat un estalvi de 56 MEUR als clients i als proveïdors.Una recuperació que derivarà en importants canvisMalgrat les mesures preses, Conesa opina que la recuperació serà lenta i que la crisi actual portarà una sèrie de canvis en l’operativa del port. Per una banda, la presidenta de la institució ha pronosticat que hi haurà menys serveis però que aquests seran de majors dimensions.

‘A partir d’ara, els ports ens haurem d’acostumar a treballar amb pics i valls’, ha dit.A més, ha pronosticat que els intercanvis econòmics tendiran a ser més locals. En aquest sentit, creu que durant els pròxims anys es registrarà un repunt del comerç mediterrani, un canvi que pot suposar una gran oportunitat pel port. L’arribada de creueristes, fins que sanitat ho permetiEl sector dels creuers també ha patit un fort impacte per la crisi de la covid-19. Malgrat tot, Conesa no té pressa per veure com l’activitat al port torna la normalitat. L’activitat no es reprendrà fins que ho indiqui el Ministeri de Sanitat, ha assegurat. A més, ha recordat que una part important dels creueristes que passen pel port també passen per l’aeroport, un espai que ara mateix es treballa sota mínims.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.