L’autorització marca l’inici del període d’acceptació i de la ‘guerra’ d’Opes amb ACS

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha autoritzat l’oferta pública d’adquisició d’accions (OPA) que Atlantia va llançar el passat 15 de juny sobre la totalitat del capital d’Abertis, una operació valorada en 16.341 milions d’euros amb la qual la italiana vol conformar un dels primers grups d’infraestructures del món.

El supervisor dona ‘llum verda’ a l’operació en entendre que “s’ajusta a les normes vigents” i per considerar “suficient” el contingut del fulletó explicatiu, “després de les últimes informacions incorporades el passat 5 d’octubre”.

La CNMV aprova l’OPA gairebé quatre mesos després que la companyia italiana la presentés formalment al juny, dos mesos després que a mitjans d’abril Atlantia reconegués el seu interès per la companyia espanyola d’autopistes i satèl·lits.

L’aprovació de l’operació coincideix amb el canvi de la seu social d’Abertis, actualment situada a Barcelona, que el grup preveu aprovar aquest mateix dilluns en consell extraordinari davant la incertesa generada a Catalunya pel procés independentista.

Una vegada autoritzada l’OPA, la CNMV obrirà en els propers dies el període d’acceptació perquè els accionistes d’Abertis es pronunciïn sobre l’oferta. També hauran de fer-ho el consell d’Abertis i, per tant, Criteria Caixa Holding com a soci de referència de la companyia, amb un 22,3% del seu capital.

TRET DE SORTIDA PER A ACS

El ‘vistiplau’ del supervisor i el període d’acceptació també marca el termini amb el qual ACS compta a partir d’ara per llançar la seva eventual OPA competidora. El grup que presideix Florentino Pérez té temps fins a cinc dies abans que conclogui el termini d’acceptació que fixi el supervisor.

De la mateixa manera, Atlantia comptarà amb la possibilitat de millorar la seva actual oferta, en la qual proposa un preu de 16,50 euros per cada acció d’Abertis, a més d’un pagament en accions equivalent al 23,22% del capital del grup espanyol.

La contraprestació de la firma italiana va quedar ja fa temps superada per la cotització d’Abertis, que ha marcat màxims històrics en Borsa, sobrepassant la cota dels 17 euros per acció i fins i tot els 17,3 euros per títol.

L’autorització de la CNMV es produeix just quan transcendeix que el Govern espanyol va avisar a final de setembre el supervisor que Atlantia no ha sol·licitat la preceptiva autorització de l’Executiu central en l’operació.

Des que el grup italià controlat per la família Benetton va anunciar la seva intenció de fusionar-se amb Abertis, el Govern espanyol ha suggerit diverses vegades la capacitat legal amb què compta per oposar-se a l’operació, al·legant a l'”interès general”, atès el caràcter estratègic de les autopistes i satèl·lits que explota Abertis que, en última instància, són titularitat de l’Estat.

‘PICADES D’ULLET’ AL GOVERN CENTRAL

Davant d’aquestes reticències, en el fulletó explicatiu de l’OPA que va presentar al juny davant la CNMV, Altantia inclou diverses ‘picades d’ullet’ al Govern central.

Així, la companyia controlada per la família Benetton manifesta expressament la seva “voluntat d’atendre els interessos estratègics” que Espanya té en els actius de la companyia.

També es compromet a mantenir la seu espanyola d’Abertis, al fet que aquesta empresa segueixi cotitzant i a respectar la seva estructura de gestió i govern corporatiu.

Amb la seva OPA, Atlantia pretén conformar un líder mundial d’infraestructures, amb presència a 19 països, i que sumaria 14.100 quilòmetres d’autopistes, a més d’aeroports (els tres de Roma i diversos del Sud de França) i la marca espanyola de satèl·lits Hispasat.

La companyia resultant seria el primer operador d’autopistes d’Itàlia, Espanya i França, generaria un benefici brut d’explotació (Ebitda) anual de 6.600 milions d’euros i tindria una capacitat d’inversió de 2.400 milions d’euros anuals.

Per la seva banda, una eventual contraoferta d’ACS garantiria l’espanyolitat dels actius d’Abertis, primer gestor d’autopistes d’Espanya, però que també té autopistes a França, Brasil, Xile, Argentina, Índia i Itàlia.

El grup constructor va ratificar fa amb prou feines una setmana el seu interès per Abertis, en notificar al supervisor que seguia analitzant i buscant finançament per a l’operació, en la qual no descartava involucrar la seva filial constructora alemanya Hochtfief.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb